Ameland wil eigen veerdienst opzetten

Vijf ondernemers op Ameland hebben de Stichting Amelander Veerdienst opgericht omdat zij zelf een veerdienst willen beginnen tussen Holwerd en Ameland. De vergunning van rederij Wagenborg loopt in 2029 af en de ondernemers willen meedoen aan de nieuwe aanbesteding. De stichting wil dat de tarieven betaalbaar blijven en dat de dienstregeling niet meer afhankelijk is van eb en vloed. Ieder jaar gebruiken zo’n 1,3 miljoen passagiers de veerdienst tussen Ameland en Holwerd.

Het belang van de eilandbewoners moet voorop staan. Een belangrijk punt is dat de nieuwe veerdienst voor werkgelegenheid moet zorgen op het eiland. Volgens de stichting hanteert TESO, de veerdienst tussen Den Helder en Texel, acceptabele tarieven en heeft de bevolking inspraak. Zo’n veerdienst wil de stichting ook opzetten.

Vaargeul naar Ameland slibt dicht
De veerboten lopen vertragingen op doordat de vaargeul naar Ameland steeds moeilijker te bevaren is. De vaargeul slibt dicht met zand en grind door de stroming. Dit is al jarenlang een discussiepunt. Het is slecht voor de economie en voor de bewoners zegt burgemeester Albert de Hoop. Het komt voor dat mensen na hun werk op het vaste land niet meer thuis kunnen komen of een flinke vertraging oplopen. Of als iemand voor een chemokuur naar het ziekenhuis moet en de veerdienst heeft vertraging is dat heel erg zei de burgemeester.