Schippers veerponten A’dam zijn voorzichtiger na botsingen

Houthavenveer IJveer 52 Foto: GVB

Het vervoersbedrijf GVB heeft hun schippers de opdracht gegeven om voorzichtiger te varen en extra aan dacht te besteden bij het netjes aanlanden op de kade. Binnen een week zijn er twee incidenten met de veerponten. 

Een week geleden botste een pont hard tegen de kade achter het Centraal Station in Amsterdam, daarbij raakte 13 mensen lichtgewond. En afgelopen vrijdag gebeurde het weer, maar hierbij raakte niemand gewond.

Onderhoudsproces wordt ook aangescherpt
Als gevolg van een defecte vaarhendel botste het IJveer 55 afgelopen vrijdag te hard tegen de kade. Door het defect kon de schipper de pont niet langzaam vaart laten verminderen waardoor het schip te hard tegen de kant is gestoten. De defecte vaarhendel is inmiddels vervangen en wordt volgende week nader onderzocht op eventuele fabricage fouten. Een vaarhendel gaat regulier minimaal twee jaar mee. GVB verscherpt nu de inspectie op dit onderdeel en gaat eventueel preventief vervangen.

Onderzoeksresultaten
De oorzaak van het incident van afgelopen zondag met IJveer 60 wordt op dit moment in overleg met IL&T nog uitgebreid onderzocht. Als de resultaten van dit onderzoek bekend zijn, zal GVB op basis van deze uitkomsten eventuele aanvullende maatregelen nemen.

Veerdiensten
De veren in Amsterdam brengen reizigers van Noord naar het Centrum over het IJ en terug. In Amsterdam zijn 6 veerverbindingen, waarvan er twee ook ’s nachts varen. Verder verzorgt GVB ook de veerverbinding over het Noordzeekanaal bij Zaandam, Velsen en Assendeflt.

In totaal zijn er 17 veren en ponten. Het aantal vaarbewegingen per jaar zijn op het IJ ruim 275.000 en op het Noordzeekanaal 175.000 per jaar.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Sep 2018 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >