Nieuwe Kijk op Veiligheid

Door:
Marja Walraven, STC BV
Twan van Tilburg, STC-KNRM

De industrie ontwikkelt zich door. De risico’s veranderen en tegelijk ook het besef dat we niet stil moeten blijven zitten bij geaccepteerde concepten maar moeten blijven innoveren. Immers er vallen nog steeds slachtoffers tijdens operaties of tijdens het oefenen.

De vrijval reddingsboot is zo’n innovatie geweest die een significante verbetering bracht in de veiligheid voor het personeel dat op zee werkzaam is. Denken buiten de vaste kaders en  binnen de “Reling van het schip ” zonder deze nauwer te maken.

Hier zien wij de metafoor:
Ons veiligheid denken is al jarenlang gebaseerd op oude principes en modellen uit de vorig eeuw. Het heeft ons een heel eind gebracht immers we zien een enorme daling in het aantal dodelijke slachtoffers in de industrie. De oude wijze van denken houdt echter geen rekening met de complexe wereld waarin wij nu leven.

Er komt steeds meer een roep om meer controle, meer toezicht, meer regelgeving, een bestaansrecht voor trainingscentra zoals STC-KNRM en STC Training & Consultancy op de Heijplaat in Rotterdam. Hoe begrijpelijk een dergelijk roep ook lijkt, de drang om in control te zijn in een tijd dat controle verder weg lijkt dan ooit, heeft in de praktijk vaak een averechts effect.  Alleen vernieuwing van denken en handelen rond controle kan helpen.

De aanpakken die voornamelijk in de maritieme industrie gebruikt worden om in control te zijn, zijn gebaseerd op oude denkwijzen, oude paradigma’s, zelfs als ze vernieuwend lijken. Er is geen sprake van goed of slecht maar vraagt er wel om deze oude denkwijzen onder de loep te nemen en gezamenlijk met elkaar te kijken naar een andere manier van denken en handelen. Ook  de energie transitie naar Wind, Solar-,  LNG  en elektrisch behoeft andere trainingen anders denken en andere veiligheid normeringen.

Als men namelijk echt in control wil zijn, moet er met de hedendaagse nieuwe generatie medewerkers een nieuwe denk- en handelwijze aangeleerd worden. Dat geldt niet alleen voor de extreme omstandigheden, maar ook voor de dagelijkse manier van sturen in onze organisaties.

Het is dus tijd voor innovatie. De wijze van het organiseren van veiligheid moet veranderen van “Rule based” naar “Principle based” zodat het beter in onze huidige wereld past. Echt in control zijn vraagt ook andere besturing, andere verantwoordelijkheden en bevoegdheden en vooral omgaan met wederzijds vertrouwen. Maar bovenal ook veel geduld!

Bestuurders moeten anders leren denken en handelen maar vooral ook in lijn met elkaar leren denken en handelen. Medewerkers moeten erop kunnen vertrouwen dat bestuurders niet bij elk incident ingrijpen en nieuwe regels stellen. Dat vraagt veel van de bestuurder: “Die moet op zijn handen leren zitten als het mis gaat”.

Dat aan te leren vereist de juiste training partners om te komen tot de juiste leermomenten. Deze nieuwe manier van sturen vraagt andere besturingsparameters, training methodes en nieuwe controle elementen. Zowel harde als zachte. Zoals de vrijval boot een “reddingboot revolutie” ontketende,  in staat zijn om deze nieuwe wijze van veiligheid denken te ontwikkelen. Anders gaan leren kijken naar de wijze waarop veiligheid georganiseerd wordt, meer op vakmanschap, vertrouwen, verbinding en inspiratie terugvallen.

De belangrijkste nieuwe harde control is het vermogen om goede, betekenisvolle kaders op te stellen met een duidelijke richtlijn en hoe daar mee om te gaan. Daar bovenop dient er een duidelijke missie en visie afgegeven te worden.

De belangrijkste nieuwe ‘soft’ controls zijn:

–              Vertrouwen in de ander
–              Los kunnen laten
–              Overtuiging dat de ander het goed wil doen

Het reflectievermogen om eerlijk naar jezelf en de organisatie te kijken, naar hoe er gestuurd wordt en in staat daar op aangesproken te worden. Zorgen dat je organisatie zo dicht mogelijk tegen de realiteit getraind wordt.

Geloven in een manier van organiseren, waar verbinding, vertrouwen, vakmanschap en inspiratie centraal staan. Overtuigt dat veiligheid, gezondheid, milieu en kwaliteit niet moeten worden behandeld met een enkele focus, maar als een integraal onderdeel van de totale (project) organisatie.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Sep 2018 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >