Nieuwe Kijk op Veiligheid

Door:
Marja Walraven, STC BV
Twan van Tilburg, STC-KNRM

De industrie ontwikkelt zich door. De risico’s veranderen en tegelijk ook het besef dat we niet stil moeten blijven zitten bij geaccepteerde concepten maar moeten blijven innoveren. Immers er vallen nog steeds slachtoffers tijdens operaties of tijdens het oefenen.

De vrijval reddingsboot is zo’n innovatie geweest die een significante verbetering bracht in de veiligheid voor het personeel dat op zee werkzaam is. Denken buiten de vaste kaders en  binnen de “Reling van het schip ” zonder deze nauwer te maken.

Hier zien wij de metafoor:
Ons veiligheid denken is al jarenlang gebaseerd op oude principes en modellen uit de vorig eeuw. Het heeft ons een heel eind gebracht immers we zien een enorme daling in het aantal dodelijke slachtoffers in de industrie. De oude wijze van denken houdt echter geen rekening met de complexe wereld waarin wij nu leven.

Er komt steeds meer een roep om meer controle, meer toezicht, meer regelgeving, een bestaansrecht voor trainingscentra zoals STC-KNRM en STC Training & Consultancy op de Heijplaat in Rotterdam. Hoe begrijpelijk een dergelijk roep ook lijkt, de drang om in control te zijn in een tijd dat controle verder weg lijkt dan ooit, heeft in de praktijk vaak een averechts effect.  Alleen vernieuwing van denken en handelen rond controle kan helpen.

De aanpakken die voornamelijk in de maritieme industrie gebruikt worden om in control te zijn, zijn gebaseerd op oude denkwijzen, oude paradigma’s, zelfs als ze vernieuwend lijken. Er is geen sprake van goed of slecht maar vraagt er wel om deze oude denkwijzen onder de loep te nemen en gezamenlijk met elkaar te kijken naar een andere manier van denken en handelen. Ook  de energie transitie naar Wind, Solar-,  LNG  en elektrisch behoeft andere trainingen anders denken en andere veiligheid normeringen.

Als men namelijk echt in control wil zijn, moet er met de hedendaagse nieuwe generatie medewerkers een nieuwe denk- en handelwijze aangeleerd worden. Dat geldt niet alleen voor de extreme omstandigheden, maar ook voor de dagelijkse manier van sturen in onze organisaties.

Het is dus tijd voor innovatie. De wijze van het organiseren van veiligheid moet veranderen van “Rule based” naar “Principle based” zodat het beter in onze huidige wereld past. Echt in control zijn vraagt ook andere besturing, andere verantwoordelijkheden en bevoegdheden en vooral omgaan met wederzijds vertrouwen. Maar bovenal ook veel geduld!

Bestuurders moeten anders leren denken en handelen maar vooral ook in lijn met elkaar leren denken en handelen. Medewerkers moeten erop kunnen vertrouwen dat bestuurders niet bij elk incident ingrijpen en nieuwe regels stellen. Dat vraagt veel van de bestuurder: “Die moet op zijn handen leren zitten als het mis gaat”.

Dat aan te leren vereist de juiste training partners om te komen tot de juiste leermomenten. Deze nieuwe manier van sturen vraagt andere besturingsparameters, training methodes en nieuwe controle elementen. Zowel harde als zachte. Zoals de vrijval boot een “reddingboot revolutie” ontketende,  in staat zijn om deze nieuwe wijze van veiligheid denken te ontwikkelen. Anders gaan leren kijken naar de wijze waarop veiligheid georganiseerd wordt, meer op vakmanschap, vertrouwen, verbinding en inspiratie terugvallen.

De belangrijkste nieuwe harde control is het vermogen om goede, betekenisvolle kaders op te stellen met een duidelijke richtlijn en hoe daar mee om te gaan. Daar bovenop dient er een duidelijke missie en visie afgegeven te worden.

De belangrijkste nieuwe ‘soft’ controls zijn:

–              Vertrouwen in de ander
–              Los kunnen laten
–              Overtuiging dat de ander het goed wil doen

Het reflectievermogen om eerlijk naar jezelf en de organisatie te kijken, naar hoe er gestuurd wordt en in staat daar op aangesproken te worden. Zorgen dat je organisatie zo dicht mogelijk tegen de realiteit getraind wordt.

Geloven in een manier van organiseren, waar verbinding, vertrouwen, vakmanschap en inspiratie centraal staan. Overtuigt dat veiligheid, gezondheid, milieu en kwaliteit niet moeten worden behandeld met een enkele focus, maar als een integraal onderdeel van de totale (project) organisatie.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Nov 2018 >>
MTWTFSS
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2

Maritime Week 2018

Tijdens de jaarlijkse Maritime Week van 10 tot en met 17 november organiseert de sector evenementen voor professionals en studenten. Daarnaast zijn er vele leuke activiteiten voor de hele familie. De officiële opening van de week is de open dag van MARIN (Maritime Research Institute Netherlands) op 10 november. Een dag eerder vindt daar voor genodigden een pre-opening plaats waar staatssecretarissen Barbara Visser en Mona Keijzer het 10.000ste scheepsmodel zullen onthullen. Ander hoogtepunt van de Maritime Week is het Maritime Awards Gala.

Alle activiteiten zijn te volgen op de website van de Maritime Week: maritimebyholland.nl/home/maritieme-evenementen/maritime-week/

De Maritime Week focust van 10 tot 17 november op carrièrekansen, innovaties en de duurzaamheidsambities van de maritieme sector. Op vrijdag 9 november begint al een aantal activiteiten, zoals een traditionele schepenbeurs en het Symposium 25-jarig jubileum Maritiem Simulator Trainingscentrum op Terschelling. Ook gaat op 9 november de twee-daagse Shipathon van start. Dit is de maritieme versie van een ‘hackathon’: een uitgebreide brainstorm van young professionals die samen nadenken over uitdagingen in de zeescheepvaart en scheepsbouw.

Open dag MARIN
De open dag bij MARIN (Maritiem Research Instituut Nederland) in Wageningen is een uitje voor de hele familie. MARIN toont een toekomst van autonoom en emissieloos varende schepen, drijvende eilanden en windmolens, zonnecelcentrales en zeewierboerderijen op zee. Kinderen kunnen er zelf varen en een kapiteinsdiploma halen.

Prestigieuze awards
Op het Maritime Awards Gala van maandag 12 november viert de complete top van de Nederlandse maritieme sector de belangrijkste nieuwe ontwikkelingen in het vak. Vijf prestigieuze prijzen worden uitgereikt: de Maritime Designer Award, de Maritime Innovation Award, de Maritime Award KNVTS Schip van het Jaar, de Maritime KVNR Shipping Award en de Maritime RNLN Van Hengel-Spengler Award. De presentatie van het gala is in handen van Jort Kelder.

METSTRADE
De METSTRADE in de RAI in Amsterdam is ‘s werelds grootste vakbeurs voor uitrustingen materialen en systemen voor de pleziervaart. De drie paviljoens zijn toegspitst op specifieke segmenten: het SuperYacht Pavilion (SYP), het Marina & Yard Pavilion (MYP) en het Construction Material Pavilion (CMP). Ook worden er symposia gehouden. Voor leden van HISWA (Nederlandse Vereniging voor Handel en Industrie op het gebied van Scheepsbouw en Watersport) zijn het 50 Years HISWA Symposium, het Holland Get Connected Event en het HISWA Jachthavensymposium zeer interessant.

Maritieme open dagen
Opleider STC Group organiseert in de week twee open dagen en opent tevens het nieuwe Skillslab Maritiem, een hypermoderne praktijkruimte waar studenten kunnen experimenteren, ontwerpen en scheepsmodellen en prototypes kunnen testen. Ook de Maritieme Academie in Harlingen zet tijdens de Maritime Week haar deuren open en organiseert een doe-middag voor kinderen van groep 7 en 8.

Maritime Innovation Experience
Tijdens de Maritime Innovation Experience kunnen studenten kennismaken met de nieuwste uitvindingen en technieken van de sector. Onder andere Damen Shipyards, Feadship, Royal IHC, VAF Instruments en Cummins Holland presenteren op de beursvloer van de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht hun nieuwste innovaties. Binnenvaartvlogger Liana Engibarjan en Basjan Faber (Managing Director C-job) zijn achtergrondsprekers.

YMR’s
Natuurlijk ontbreken ook de jongerenambassadeurs (YMR’s) van Nederland Maritiem Land niet tijdens de Maritime Week. Ze geven bijvoorbeeld een gastles op basisschool De Pieterbas in Capelle aan den IJssel en leren de kinderen alles over beroepen in de maritieme sector. De leerlingen van groep 7 en 8 mogen zelf een bootje bouwen om mee naar huis te nemen. De YMR’s zijn ook betrokken bij het McPort Event in het EIC-gebouw in Rozenburg. Leerlingen uit de bovenbouw van vmbo/havo/vwo uit de regio Rotterdam-Rijnmond bezoeken dan de Rotterdamse haven om zich te oriënteren op een vervolgopleiding, (snuffel) stage of hun toekomstige beroep.

Musea
Twee musea hebben zich aangesloten bij de Maritime Week. In het Maritiem Museum in Rotterdam kunnen bezoekers in de Offshore Experience zelf ervaren hoe energie opgewekt wordt op zee. Bezoekers kunnen in Het Scheepsvaartmuseum in Amsterdam genieten van de tentoonstelling ms Oranje / Koers gewijzigd in Het Scheepsvaartmuseum.

Alle activiteiten zijn te volgen op de website van de Maritime Week: maritimebyholland.nl/home/maritieme-evenementen/maritime-week

read more >

Rondvaart met Sinterklaas

Stap zondag 25 november met het hele gezin aan aan boord van de FutureLand Ferry voor een dolle boottocht door de Rotterdamse haven met Sinterklaas en zijn Pieten. Na de vaartocht kunnen de kinderen samen met de Pieten, onder begeleiding van Joanna Smolarz (Kunstatelier het Kruithuis), een mooie pietenmuts maken en een coole glitter tattoo laten zetten.

Programma
13.40 uur Opwachten Sinterklaas en Pieten bij FutureLand
13.50 uur Aankomst Sinterklaas en Pieten
14.00 uur Rondvaart met Sinterklaas en Pieten
15.30 uur Sinterklaas en Pieten bezoeken FutureLand
16.30 uur Uitzwaaien Sinterklaas en Pieten
Voor alle kinderen heeft de Sint een leuk presentje!

Knutselworkshop
Het knutselen van de pietenmuts en het zetten van een glitter tattoo kan tussen 11.00 en 16.00 uur. De kosten zijn € 2,50 per persoon. Materiaal en begeleiding zijn inbegrepen.

Praktische informatie & reserveren
Voor deze Sinterklaasvaartocht geldt een speciaal tarief: alle passagiers, groot en klein, varen mee voor slechts € 7,95. Kinderen tot 3 jaar mogen gratis mee aan boord. In het reserveringsysteem vind je deze bijzondere vaartocht met Sinterklaas na de keuze voor de boot en de selectie van 25 november. Je reservering is pas definitief na de laatste stap. Ga naar express.futureland.nl om te reserveren.

read more >