Kommer Damen: “Strenge arbeidsinspectie kost Nederland omzet en banen”

‘Een bizarre, zotte situatie’, zegt Kommer Damen, directievoorzitter van de Damen Shipyards Group tegen Ondernemingsorganisatie VNO-NCW. Sinds 2014 boycotten grote rederijen de Rotterdamse haven voor onderhoud van cruiseschepen. En dat allemaal dankzij de boete die Royal Caribbean van de arbeidsinspectie kreeg voor de inzet van eigen, buitenlands personeel. ‘Simpelweg onverstandige politiek.’

Toen de Oases of the Seas in 2014 Rotterdam aan deed, was het grootste cruiseschip ter wereld dé attractie van dat moment in Rotterdam. Het schip van 362 meter lang met 18 dekken trok veel bekijks, zelfs in Rotterdam. Het schip was niet alleen in Rotterdam voor de passagiers maar ook om een complete onderhoudsbeurt te krijgen en een nieuwe scheepsmotor in het grootste droogdok van Europa, dat van Damen Verolme (toen nog Keppel Verolme). Een enorme operatie met duizenden mensen, onder wie tientallen toeleveranciers in twee weken tijd.

Boete van een miljoen na inval arbeidsinspectie
Helaas bleek het geluk van korte duur. De arbeidsinspectie deed met tientallen inspecteurs een inval en legde de Amerikaanse cruisemaatschappij Royal Caribbean International een boete op van 1 miljoen euro. Volgens de inspectie behoorde 124 bemanningsleden niet tot de vaste bemanning en hadden zij een tewerkstellingsvergunning moeten hebben. En dat terwijl het hele project in alle openheid was voorbereid samen met de autoriteiten, zo claimt Verolme.

“Een bizarre, zotte situatie”
‘Het is een bizarre, zotte situatie dat we niet in staat zijn om dit op een verstandige manier aan te pakken’, stelt Damen. ‘Vroeger was zo’n zaak zo geregeld via Economische Zaken. Dan kon je naar de directeur-generaal gaan of de directeur die gespecialiseerd was in scheepsbouw. Die hadden verstand van zaken en ook een zeker gezag. Wat dat betreft zijn we echt minder slagvaardig tegenwoordig.’

Lees het hele interview met Kommer Damen in Opinieblad Forum van VNO-NCW op www.vno-ncw.nl/forum