Wärtsilä heeft eerste systeem ter wereld voor automatisch aan en afmeren

Het technologieconcern Wärtsilä heeft met succes de innovatieve autodocking-technologie getest. De test is uitgevoerd met de ‘Folgefonn’, een 83-meter lange veerboot van de Noorse exploitant Norled. Met het systeem wordt de veerboot volledig automatisch overgenomen om af en aan te meren. De kapitein heeft zijn of haar handen vrij.  De installatie van autodocking op een veerboot is een wereldprimeur.

Het schip heeft een hybride aandrijving en is ook uitgerust met een draadloos oplaadsysteem van Wärtsilä. Zo’n 2000 meter van de aanlegplaats wordt het systeem geactiveerd terwijl het schip gewoon door vaart. Het systeem neem vervolgens alles over, verlaagt de snelheid en manouvreert de veerboot automatisch op de aanlegplaats. Wanneer het schip weer klaar is om uit te varen, gaat het systeem in de vertrekprocedure om de veerboot te laten vertrekken.

Kapitein hoeft niet te manouvreren
De autodocking-testen zijn in januari begonnen in april afgerond met havendokproeven. Tijdens de testen hoefde de kapitein op geen enkel moment de handmatige besturing over te nemen. Maar op elk gewenst moment kan de kapitein handmatig het roer overnemen mocht dit wenselijk zijn. De automatische functie stelt scheepsofficieren in staat om zich buiten het stuurhuis te concentreren op de actuele, lokale situatie, waardoor de veiligheid en betrouwbaarheid van de activiteiten wordt verbeterd.

 

Veiliger, efficienter en duurzamer
Volgens Wärtsilä verbetert het systeem de veiligheid omdat er minder kans is op menselijke fouten, minder slijtage is omdat de thrusters soelmatiger gebruikt worden en omdat het aanleggen efficienter gaat zodat er meer tijd op de aanlegplek beschikbaar is.

Verdere ontwikkeling van Wärtsilä Smart Marine-producten en -systemen
Norled heeft de ‘Folgefonn’ aan Wärtsilä beschikbaar gesteld voor de verdere ontwikkeling van een aantal Wärtsilä Smart Marine-producten en -systemen. Tot de reeds geïnstalleerde en geteste Wärtsilä-technologieën behoren het energieoptimalisatiesysteem, het hybride vermogenssysteem, het draadloos inductief opladen van accu’s en de energieopslag. De veerboot kan nu worden bediend met automatisch draadloos opladen, automatisch afmeren en automatisch aanmeren.

Intelligente schepen
In 2017 heeft hetzelfde Wärtsilä-team met succes de afstandbesturing getest van een schip dat in de Noordzee vaart en bestuurd werd vanaf de locatie in San Diego, Californië. De ontwikkeling van intelligente schepen staat centraal in de visie van Wärtsilä op een Smart Marine Ecosysteem.