Wärtsilä heeft eerste systeem ter wereld voor automatisch aan en afmeren

Het technologieconcern Wärtsilä heeft met succes de innovatieve autodocking-technologie getest. De test is uitgevoerd met de ‘Folgefonn’, een 83-meter lange veerboot van de Noorse exploitant Norled. Met het systeem wordt de veerboot volledig automatisch overgenomen om af en aan te meren. De kapitein heeft zijn of haar handen vrij.  De installatie van autodocking op een veerboot is een wereldprimeur.

Het schip heeft een hybride aandrijving en is ook uitgerust met een draadloos oplaadsysteem van Wärtsilä. Zo’n 2000 meter van de aanlegplaats wordt het systeem geactiveerd terwijl het schip gewoon door vaart. Het systeem neem vervolgens alles over, verlaagt de snelheid en manouvreert de veerboot automatisch op de aanlegplaats. Wanneer het schip weer klaar is om uit te varen, gaat het systeem in de vertrekprocedure om de veerboot te laten vertrekken.

Kapitein hoeft niet te manouvreren
De autodocking-testen zijn in januari begonnen in april afgerond met havendokproeven. Tijdens de testen hoefde de kapitein op geen enkel moment de handmatige besturing over te nemen. Maar op elk gewenst moment kan de kapitein handmatig het roer overnemen mocht dit wenselijk zijn. De automatische functie stelt scheepsofficieren in staat om zich buiten het stuurhuis te concentreren op de actuele, lokale situatie, waardoor de veiligheid en betrouwbaarheid van de activiteiten wordt verbeterd.

 

Veiliger, efficienter en duurzamer
Volgens Wärtsilä verbetert het systeem de veiligheid omdat er minder kans is op menselijke fouten, minder slijtage is omdat de thrusters soelmatiger gebruikt worden en omdat het aanleggen efficienter gaat zodat er meer tijd op de aanlegplek beschikbaar is.

Verdere ontwikkeling van Wärtsilä Smart Marine-producten en -systemen
Norled heeft de ‘Folgefonn’ aan Wärtsilä beschikbaar gesteld voor de verdere ontwikkeling van een aantal Wärtsilä Smart Marine-producten en -systemen. Tot de reeds geïnstalleerde en geteste Wärtsilä-technologieën behoren het energieoptimalisatiesysteem, het hybride vermogenssysteem, het draadloos inductief opladen van accu’s en de energieopslag. De veerboot kan nu worden bediend met automatisch draadloos opladen, automatisch afmeren en automatisch aanmeren.

Intelligente schepen
In 2017 heeft hetzelfde Wärtsilä-team met succes de afstandbesturing getest van een schip dat in de Noordzee vaart en bestuurd werd vanaf de locatie in San Diego, Californië. De ontwikkeling van intelligente schepen staat centraal in de visie van Wärtsilä op een Smart Marine Ecosysteem.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Aug 2018 >>
MTWTFSS
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >