Nieuw RoRo-schip voor DFDS in 2021 voor op ‘Het Kanaal’

DFDS gaat een nieuw schip inzetten dat speciaal ontworpen is voor de route Dover – Calais en Dover – Duinkerke, ‘Het Kanaal’ Het schip wordt op de scheepswerf Avic Weihai in China gebouwd en moet in 2021 worden opgeleverd. Het nieuwe schip heeft de capaciteit om 3100 voertuigen aan vracht en 1000 passagiers te vervoeren. Het schip is zeer efficiënt en milieuvriendelijk en heeft 25% minder olieverbruik in vergelijking met de huidige schepen. Vanwege de capaciteit wordt dit het grootste schip op Het Kanaal.

Het Kanaal is een grote en belangrijke markt voor DFDS. Elk jaar reizen vijf miljoen passagiers, een miljoen auto’s en 1,2 miljoen vrachtwagens tussen de routes Dover – Calais en Dover – Duinkerke op de schepen van DFDS.

“Omdat het schip nog niet gebouwd is, kunnen we het schip dusdanig ontwerpen dat het onze klanten de best mogelijke ervaring geeft. We charteren het schip van Stena RoRo en exploiteren het gedurende tien jaar met de optie om het daarna te kopen. Aangezien we overwegen om de vloot op Het Kanaal in 2031 te vervangen, is de timing bijzonder goed,” zegt Peder Gellert, EVP van de Shipping Division bij DFDS.

Het oorspronkelijke plan is om de oudste van de schepen, Calais Seaways, die in 1991 werd gebouwd, te vervangen. De marktontwikkelingen zullen bepalend zijn voor het definitieve inzetplan, dat in 2020 wordt aangekondigd.