Goederenoverslag gedaald en containeroverslag gestegen in Rotterdam

Foto: Port of Rotterdam.

In de Rotterdamse haven zijn in het eerste kwartaal van 2018 1,2 procent minder goederen overgeslagen dan in dezelfde periode vorig jaar. In totaal is 117,8 miljoen ton overgeslagen tegen 119,3 miljoen ton in dezelfde periode in 2017.

De daling was vooral in de overslag van kolen, ijzererts, schroot en ruwe olie. Daar staat tegenover dat in containeroverslag de groei sterk heeft doorgezet 6,1 procent in TEU, 4,6 procent in tonnen. De overslag van minerale olieproducten nam toe, met name de afvoer. De overslag van biomassa en LNG steeg spectaculair met 210 procent ten opzichte van vorig jaar met een record volume van ruim 500.000 ton in februari.

Nat massagoed spectaculaire groei in LNG 
In totaal bleef de overslag van nat massagoed vrijwel constant met een lichte groei van 0,5% tot 55,9 miljoen ton. Er is minder ruwe olie (-4,5 procent; 25,4 miljoen ton) aangevoerd dan in het eerste kwartaal vorig jaar. De overslag van minerale olieproducten lsteeg met 4,8 procent. De daling in aan- en afvoer van stookolie is tot stilstand gekomen. Ook is in het eerste kwartaal veel meer LNG overgeslagen dan vorig jaar (210 procent; 0,7 miljoen ton), met een record volume van ruim 500.000 ton in februari. Dit bevestigt het belang van Rotterdam als trading hub voor LNG.

Droog massagoed aanzienlijk gedaald
Binnen het droog massagoed ijzererts & schroot en kolen is de overslag aanzienlijk gedaald. IJzererts & schroot daalde ruim 9 procent en de overslag van kolen met 19 procent. De daling bij kolen komt met name door de sluiting van oudere centrales in Duitsland en Nederland vorig jaar. De overslag van agribulk daalde met ruim 8 procent en door een slechte sojaoogst in Argentinië. Het overig droog massagoed daalde aanzienlijk met ruim 20 procent door een verlaagde productie bij afnemers van mineralen. Alles bij elkaar nam de overslag van droog massagoed met 13,6 procent af tot 18,8 miljoen ton.

Containeroverslag gestegen 
De overslag van containers is in gewicht met 4,6 procent toegenomen en in volume met 6,1 procent tot 3,5 miljoen TEU (standaardmaat voor containers). Deze groei is een voortzetting van de sterke stijging die vorig jaar is gerealiseerd en is vooral het gevolg van toenemende overslagprestaties van de grote container terminals in de haven, verklaart het Havenbedrijf.  De toename van feeder volume steeg met 7,5 procent naar 0,6 miljoen TEU. Ook vindt in Rotterdam steeds meer uitwisseling tussen deepsea diensten plaats, waarmee rederijen meer combinaties tussen laad- en loshavens in Azië en in Europa kunnen aanbieden aan hun klanten. Verder hebben de nieuwe verbindingen met het oostelijk deel van de Middellandse zee geleid tot een toename van shortsea overslag met 6,9 procent naar 0,7 miljoen TEU.

RoRo en overig stukgoed
De totale overslag van het marktsegment breakbulk (Roll on Roll off en overig stukgoed) daalde met 4,7 procent tot 7,2 miljoen ton. Het RoRo verkeer is licht gestegen met 0,8 procent naar 5,8 miljoen ton ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar, mede door uitbreiding van de afhandelingscapaciteit van RoRo schepen op één van de terminals in Rotterdam. De overslag van overig stukgoed daalde met 22,2 procent naar 1,4 mln ton.

 

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Oct 2018 >>
MTWTFSS
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >