Het ‘beest van de TU Delft’ is klaar voor scheepstesten

De hexapod is de nieuwste aanwinst van de TU Delft. Met een gewicht van 60 ton en afmetingen van 6 bij 5 bij 3 meter is de hexapod ook wel bekend als ‘het beest van TU Delft’. Het is een testfaciliteit die krachten van 100 ton in alle zes richtingen kan aanbrengen. Het apparaat kan onder meer in 4 weken de vermoeiing in gelaste scheepsstukken nabootsen van 20 jaar varen op zee. En daarnaast is de hexapod breed inzetbaar om constructies beter te kunnen ontwerpen.

Volgens Mirek Kaminski, hoogleraar scheeps- en offshore constructies aan de TU Delft zijn onderhoudskosten een nachtmerrie voor elke scheepseigenaar. Schepen zouden daarom duurzamer, effectiever en goedkoper moeten worden.

De Hexapod moet de ontwerpmethode van schepen gaan verbeteren. Kaminski gaat stukken van schepen met lassen testen van maximaal 1 m3.  “Bij vermoeiing van schepen gaat het altijd over gelast materiaal, want lassen zorgt voor microscheurtjes waardoor de verbinding tussen twee gelaste constructie-elementen minder sterk wordt”, aldus Kaminski.

De hexapod kan in vier weken inzicht geven in de vermoeiing die normaal na 20 jaar varen op zee optreedt. Het apparaat kan krachten van 100 ton in alle zes richtingen aanbrengen: omhoog en omlaag, links en rechts, voor en achter. Volgens Kaminski is de hexapod het eerste apparaat ter wereld dat een constructie met zes krachten tegelijkertijd kan belasten.

Breder onderzoek
De hexapod is een universeel apparaat waarmee ook andere faculteiten van de TU Delft uit de voeten kunnen. In principe zijn hiermee alle belaste constructies te testen en uiteindelijk effectiever te ontwerpen: bijvoorbeeld auto’s die op een weg rijden, vliegtuigen in turbulentie, bruggen waar vrachtwagens overheen rijden, gebouwen tijdens aardbevingen en windmolens in de wind.

Het innovatieve apparaat is mede gefinancierd door de overheid en tientallen bedrijven uit de offshore industrie.