Reders blij met CO2 voorstel van Havenbedrijf Rotterdam

De Nederlandse reders omarmen het initiatief van het Havenbedrijf Rotterdam om een schonere scheepvaart te realiseren, zo meldt de KVNR. In de zeevaart en in de Rotterdamse haven wordt al hard gewerkt om een substantiële rol in de energietransitie te spelen. Als de partijen in de logistieke keten samenwerken draagt dat enorm bij aan de versnelling van de reductie van CO2-uitstoot.

Het Havenbedrijf Rotterdam kondigde op donderdag een stimuleringsregeling aan van 5 miljoen euro voor scheepseigenaren en charteraars die experimenteren met low-carbon of zero-carbon brandstoffen voor klimaatvriendelijke zeevaart. “Met een positieve stimulans voor reders om de zeevaart te vergroenen, kiest het havenbedrijf voor constructieve samenwerking binnen de keten. Zonder die samenwerking redden we het niet. Door deze handelswijze kunnen we echt iets bereiken in het sterk terugbrengen van de uitstoot van CO2”, zegt directeur Annet Koster van redersvereniging KVNR.

Alternatieve brandstoffen een belangrijke rol
De afgelopen jaren zijn er substantieel zuinigere schepen op de markt gekomen. Daarnaast spelen ook alternatieve brandstoffen een belangrijke rol. De ontwikkeling van varen op elektriciteit en waterstof staat nog in kinderschoenen, maar LNG is als scheepsbrandstof al steeds meer beschikbaar. Bijvoorbeeld de cruise en ferry industrie is nu al grootschalig aan het omschakelen naar LNG. Iedere week ligt er in Rotterdam een cruiseschip dat LNG als brandstof gebruikt wanneer het aan de kade ligt. Dit zorgt niet voor minder CO2-uitstoot en ook voor minder fijnstof in de stad.