Nieuwe stalen boogbrug over het Alberkanaal ingehuldigd

De nieuwe stalen boogbrug over het Albertkanaal in Deurne (in de volksmond: ‘de brug van den Azijn’) is officieel ingehuldigd. Er is in totaal 15 miljoen euro geïnvesteerd in een betere brug: er kunnen nu grotere schepen onder door varen en De Lijn-reizigers en fietsers kunnen er vlotter en veiliger overheen. “We versterken de alternatieven voor de wagen en de vrachtwagen. De volgende investering staat al in de steigers. Hierna pakken we de Theunisbrug aan”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. 

De Vlaamse Regering wil vrachtwagens van de weg halen en investeert daarom in de binnenvaart, het aantrekkelijke alternatief voor de file. De belangrijkste watersnelweg in Vlaanderen is het Albertkanaal, waarover jaarlijks zo’n 40 miljoen ton vervoerd wordt. “Dat is het equivalent van 2 miljoen vrachtwagens”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. “Zonder de binnenvaart op het Albertkanaal zouden er in 2017 elke dag 8000 vrachtwagens extra over onze wegen gereden hebben.”

Doorvaarthoogte overal 9,10 meter voor het Albertkanaal
De Vlaamse Overheid investeert nu in een grotere capaciteit voor het Albertkanaal door alle bruggen over het kanaal te verhogen tot een doorvaarthoogte van minstens 9,10 meter waardoor ook de capaciteit van het Albertkanaal met 25 procent toeneemt. “Schepen met 4 lagen containers kunnen dan gebruik maken van deze watersnelweg”, zegt Weyts. “Zo wordt het voor ondernemers en transporteurs nog aantrekkelijker om de weg te ruilen voor de waterweg.”