Nieuwe expo Maritiem Museum ‘Waterproof Veiligheid op zee’

Vanaf 9 juni is de nieuwe tentoonstelling ‘Waterproof: Veiligheid op zee’ te zien in het Maritiem Museum Rotterdam. De tentoonstelling is gemaakt ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van het Lloyd’s Register, het classificatiebureau van de scheepskeuringen.

Wat komt er allemaal kijken bij het bouwen van een betrouwbaar schip? Hoeveel reddingssloepen zijn verplicht? En wat hebben rivierkreeftjes hier eigenlijk mee te maken?
Iedereen heeft baat bij veiligheid op zee. Of er nu via internet een overzees pakketje wordt besteld of iemand aan boord stapt van de veerboot naar Terschelling: ieder schip waar we mee te maken hebben, is ooit gekeurd. Intensieve inspecties zijn dat, uitgevoerd door classificatiebureaus als Lloyd’s Register. Je moet er toch niet aan denken dat een tanker olie lekt, een veerpont geschilderd is met giftige verf of een schip ontploft in de Rotterdamse haven.

Van tekentafel tot proefvaart
Voordat een schip te water gaat, moet het een keurmerk verdienen, waaruit blijkt dat het zeewaardig en veilig is. Het toekennen van zo’n keurmerk is de taak van classificatiebureaus. Hiervoor sturen zij een ‘surveyor’ (inspecteur) op pad. In ‘Waterproof’ volgt de bezoeker een inspecteur die zich over bouwtekeningen buigt, naar de werf gaat of de fabriek bezoekt waar de staalplaten voor een schip worden gemaakt. Bij het hele bouwproces zijn surveyors betrokken, tot aan de proefvaart. En pas als alles klopt, wordt het schip goedgekeurd.

Dubbelwandige tankers, reddingssloepen en verbod op doodlopende gangen aan boord
In de tentoonstelling staan een aantal scheepvaartontwikkelingen centraal, innovaties die de regelgeving drastisch hebben veranderd. Classificatiebureaus volgen maritieme vernieuwingen op de voet én dragen er aan bij. Onder hun toeziend oog werden tankers dubbelwandig, meer reddingssloepen verplicht en doodlopende gangen aan boord verboden.

Ballastwater is gekomen door uitheemse rivierkreeftjes
Ook werd het milieu in de afgelopen decennia steeds belangrijker. De regelgeving over het ballastwater bijvoorbeeld, dat zorgt dat een schip stabiel blijft bij wisselende lading. Uitheemse dieren, zoals rivierkreeftjes, verhuisden hierin vroeger vaak mee naar Nederland. Nu moet het ballastwater eerst ver van de kust gezuiverd worden en is dit niet meer mogelijk. Het is slechts één van de vele voorbeelden waardoor protocollen werden aangepast, zodat veiligheid voorop blijft staan.

Deze tentoonstelling wordt mogelijk gemaakt door de Lloyd’s Register Foundation.