Startsein voor verdieping van Nieuwe Waterweg en Botlek

Op 26 maart is het officiële startsein gegeven voor de verdieping van de Nieuwe Waterweg en de Botlek door Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en Ronald Paul COO Havenbedrijf Rotterdam. Rijkswaterstaat en Havenbedrijf Rotterdam hebben de handen ineengeslagen om ervoor te zorgen dat ook zeeschepen met een diepgang van 15 meter de Botlekhaven kunnen bereiken.

De starthandeling vond plaats in FutureLand, het informatiecentrum over de haven van Rotterdam op de Maasvlakte. Daar is ook een tentoonstelling over dit omvangrijke project geopend dat een belangrijke impuls betekent voor de bereikbaarheid van de Botlek en de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven.

De Nieuwe Waterweg, het kanaal tussen Rotterdam en de Noordzee, werd in 1872 geopend en staat aan de basis van de ontwikkeling van Rotterdam tot belangrijkste haven van Europa. De vaarweg wordt over een lengte van 25 kilometer verdiept. Van Hoek van Holland tot de Beneluxtunnel, inclusief de aansluitende Botlekhaven. Dat is noodzakelijk om de bereikbaarheid van de Botlekhavens te verbeteren. De verdieping duurt zo’n zes maanden. De uitvoering ligt in handen van Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Maasluis tot Beneluxtunnel en de Botlek) en Van der Kamp B.V. (Nieuwe Waterweg Maasluis-Hoek van Holland).

Betere concurrentiepositie
“De verdieping van de Nieuwe Waterweg en de Botlek is een investering in de bereikbaarheid van de Mainport Rotterdam. We zetten de poort verder open, waarmee de Rotterdamse haven snel de ruimte krijgt voor de steeds groter wordende zeeschepen. De verdieping zorgt voor een betere concurrentiepositie van bedrijven in het Botlekgebied”, aldus de minister. De middelgrote tankers en droge bulkschepen worden groter. Met de verdieping kunnen de zogenoemde New Panamax en Aframax schepen zonder beperkingen over de Nieuwe Waterweg varen. “Als er grotere tankschepen de Botlekhaven in kunnen, versterkt dat de business case voor investeringen in capaciteitsuitbreiding. Grotere schepen betekenen meer lading, meer overslag, betere benutting van opslagtanks. Nu kan er per tij één groot schip naar binnen. Straks – bij gunstige omstandigheden – drie grote schepen. Dat is een hele stap voorwaarts”, aldus Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf.

Verdieping
Rijkswaterstaat verdiept de Nieuwe Waterweg en het Havenbedrijf Rotterdam de Botlek. De verdieping behelst drie verschillende contractdieptes. In de Botlek gaat de diepte van -/- 14,5m (NAP) naar -/- 15,90m. Op de Nieuwe Waterweg wordt het eerste gedeelte vanaf Hoek van Holland verdiept van -/- 15m naar -/-16,20m tot Maassluis. Het tweede gedeelte tot de Beneluxtunnel krijgt een gegarandeerde diepgang van -/- 16,40m. Dat was -/- 14,5m. Die extra 20 centimeter heeft te maken met het lagere zoutgehalte van de Nieuwe Waterweg landinwaarts waardoor schepen meer diepte nodig hebben. Na de verdieping kunnen schepen met een diepgang tot 15 meter onder normale omstandigheden de Botlekhaven binnen varen. In het nieuwe Panamakanaal kunnen schepen met diepgang van maximaal 14,90 meter varen, en dus kunnen zogenoemde New Panamax schepen zonder restricties in de Botlek arriveren.

Geen Hinder
De baggerwerkzaamheden gebeuren op dezelfde manier als regulier onderhoudsbaggerwerk in de havens en op de rivier. Zonder extra hinder voor de omgeving, de scheepvaart en medewerkers in de haven.

Nieuwe Waterweg
De Nieuwe Waterweg is het laatste stuk van de verbinding van Rotterdam met zee en aangelegd in 1872 onder leiding van Ir. Pieter Caland. De lengte van de doorgraving van de duinen bij wat nu Hoek van Holland heet, bedroeg destijds 4,3 km. De Nieuwe Waterweg kampt met een complexe stroming. Het kanaal staat onder invloed van eb en vloed, landinwaartse stroming en stroming naar zee. Daarom moet de Nieuwe Waterweg kunstmatig op diepte worden gehouden.

De Botlek
De Botlek is aangelegd tussen 1955 en 1960. Dit havengebied kenmerkt zich vooral door petrochemische industrie en tankopslagbedrijven. Het eerste bedrijf dat zich er vestigde was Dow Chemical in 1956, in 1957 gevolgd door de scheepswerf van Cornelis Verolme. In 1961 was alle grond uitgegeven.

Tentoonstelling Nieuwe Waterweg
Bezoekers van FutureLand komen vanaf 27 maart meer te weten over dit omvangrijke project in de tijdelijke tentoonstelling: Van diep naar dieper. Middenin de haven ervaren zij aan den lijve wat erbij komt kijken wanneer 5 miljoen kuub baggerspecie vrijkomt bij de grootschalige verdieping. Terwijl de ruim 130.000 schepen die Rotterdam jaarlijks aandoen dag en nacht door het werkgebied heen varen. En als zout zeewater niet in de waterleiding mag komen. Maar ook als de levering van stroom, gas en telecom via kabels en leidingen op de bodem van de rivier niet onderbroken mag worden. En scheepswrakken en explosieven eerst veilig moeten zijn opgeruimd. Al deze aspecten komen aan de orde in de tentoonstelling die tot 1 april 2019 is te bezichtigen in FutureLand.

Het project de Verdieping van de Nieuwe Waterweg omvat de verdieping van de Botlek en – over een traject van 25 kilometer – de verdieping van de Nieuwe Waterweg, de Scheur en de Nieuw Maas.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Apr 2018 >>
MTWTFSS
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Maritime Industry 2018

Binnenvaart beurs Maritime Industry wordt gehouden in Evenementenhal Gorinchem op 29, 30 en 31 mei 2018. Met ruim 500 exposanten wordt de complete sector voor de binnenvaart vertegenwoordigd in de Benelux. Het exposantenprofiel bestaat uit partijen die werkzaam zijn in of voor de machinebouw, reparatie, voortstuwing, aandrijving, installatietechniek, elektrotechnische installaties, brandstoffen, verzekeringen en banken, veiligheid, communicatie, navigatie, scheepsonderdelen, handel en bevrachting, haven, infrastructuur, brancheorganisaties, media, interieurbouw, dienstverlening, scheepsbouw en afbouw.

read more >

Electric & Hybrid Marine World Expo

De Electric & Hybrid Marine World Expo wordt van 27 tot en met 29 juni 2018 in Amsterdam gehouden en is uitsluitend bedoeld voor het demonstreren van de allernieuwste elektrische en hybride voortstuwingstechnologieën, -onderdelen en -oplossingen voor de maritieme industrie.

De Electric & Hybrid Marine World Expo is een internationaal evenement met standhouders en bezoekers uit de hele wereld en het is de enige beurs en conferentie waar nieuwe efficiënte voortstuwingstechnologieën en -onderdelen worden getoond aan een publiek van ontwerpers van voortstuwingssystemen, scheepseigenaren en -operators, botenbouwers, motorfabrikanten, scheepsarchitecten en operators/bevelhebbers van militaire vloten.

Bezoekers krijgen uitsluitend puur elektrische voortstuwingssystemen, hybride systemen en uiteraard de onderdelen daarvoor te zien en de genodigden zijn degenen die verantwoordelijk zijn voor de inkoop en specificatie van scheepsmotoren en -onderdelen.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →