Havenbedrijf Rotterdam start aanleg Container Exchange Route

Het Havenbedrijf Rotterdam start met de aanleg van infrastructuur voor de Container Exchange Route (CER). De CER verbindt diepzee containerterminals, empty depots, railterminals en distributiebedrijven op de Maasvlakte met elkaar. Doel van dit project is om de uitwisselkosten tussen de verschillende bedrijven te reduceren en de verbindingen met het Europese achterland verder te verbeteren.

COO van het Havenbedrijf Ronald Paul: “De CER biedt de mogelijkheid om containerstromen te bundelen waardoor treinen, binnenvaartschepen en feederschepen niet langer naar de verschillende terminals hoeven te gaan. Met de CER introduceert het Havenbedrijf een compleet nieuw, geavanceerd en uniek systeem. De CER verbetert de verbinding tussen containerterminals op de Maasvlakte, bestrijdt congestie en vermindert daarmee de kosten, hetgeen de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven als containerhub verder verbetert”.

De aanleg van de betonnen baan is onderdeel van het project Container Exchange Route. Dit project bevat zowel de aanleg van de infrastructuur als de aanschaf van terminalinstallaties, het bouwen en aanpassen van ICT-systemen en logistieke afspraken over de wijze waarop het transport van containers via de CER wordt afgehandeld. Met dit overkoepelende project is een investeringsbedrag van € 175 miljoen gemoeid.

Opdracht gegund aan KWS Infra en Van Hattum en Blankevoort
Het Havenbedrijf heeft de aannemerscombinatie KWS Infra B.V. & Van Hattum en Blankevoort B.V. gecontracteerd voor de aanleg van een robuuste betonnen baan buiten de bedrijfsterreinen van de containerbedrijven op de Maasvlakte. Deze baan omvat:
• Circa 11,5 km verharde baan (nieuw tot aan terminalterreinen);
• 3 gelijkvloerse wegkruisingen;
• 1 gelijkvloerse spoorkruising en
• 3 spoorviaducten.

Eind 2020 operationeel
Het consortium start in 2018 met de aanleg van de rijbaan. De planning is dat de CER eind 2020 volledig gereed en operationeel is.