Nieuw schip van Acta Marine overtreft snelheidsvereisten

Het service operations vessel (SOV) walk-to-work-schip (W2W) ‘Acta Auriga’ van Acta Marine heeft vorige week haar proefvaarten op zee met succes afgerond. Het schip is een SX195-ontwerp van Ulstein en is momenteel in aanbouw bij Ulstein Werft in Noorwegen. Acta Auriga is op maat ontworpen en gemaakt voor de offshore-energiesector.

De snelheidsvereisten overtroffen
Als onderdeel van de proefvaarten werd het schip getest met maximale voorwaartse en achterwaartse snelheid. Met de X-STERN overschreed de snelheid achteruit 12,5 knopen, wat de uitstekende behendigheid in het veld van het schip onderstreept. De geregistreerde snelheid in voorwaartse modus werd overschreden met 13,5 knopen. De geluids- en trillingsniveau’s bleken ruim binnen de grenzen van de hoge comfortklasse op dit schip te liggen.

Afbouw en oplevering
Acta Auriga is nu teruggekeerd naar de werf van Ulstein in Ulsteinvik in Noorwegen waar zij wordt afgebouwd om daarna opgeleverd te worden aan Acta Marine. Het schip heeft een 2-jarig charter gekregen voor operaties en onderhoudswerk voor het offshore windpark BARD Offshore 1 in Duitsland.

De missie apparatuur; de grote, centraal geplaatste, SMST geleverde, walk-to-work gecompenseerde gangway en lifttoren voor personeel en vrachttransporten, en de 3D gecompenseerde SMST-kraan met 6-tons laadliften zijn ook met succes geïnstalleerd en in bedrijf gesteld.

Ontwerpoplossingen X-BOW en X-STERN
De X-BOW is belangrijk wanneer het schip de zeeën passeert, net als de golfenergie. Dit betekent dat het schip in staat is om snelheid te houden zonder te halen in de golven en met minder trillingen. Wanneer het schip dynamisch wordt gepositioneerd op een windturbine of een offshore platform, zal de keuze van de kapitein vaak de X-STERN zijn om het schip tegen het weer in te houden. Dit elimineert niet alleen het halen van het schip in de golven, het schip is ook in staat om gepositioneerd te blijven met lagere boegschroefbelasting, en met een lager brandstofverbruik als gevolg.