Drone inspectie bij stoomleiding Delfzijl

Op het industrieterrein Oosterhorn in Delfzijl tussen de bedrijven Eneco Bio Golden Raand en AkzoNobel ligt een stoomleiding van Groningen Seaports met een lengte van circa 2.800 meter. Tot nu toe vonden de inspecties plaats via loopinspecties langs de leiding. Vanaf nu voeren ENGIE, Eyefly en Vliegend.nl deze inspectie uit met behulp van een hightech drone, uitgerust met een 100 megapixel camera en infrarood camera. Dit levert veelvoudige en betrouwbaardere informatie op.

Het is de eerste keer dat een drone-inspectie op zo’n grote schaal in een industriële omgeving wordt uitgevoerd. Eerdere pogingen lukten niet omdat de technische mogelijkheden nog onvoldoende waren of vanwege het feit dat bedrijven geen toestemming verleenden om over hun terrein te vliegen. In Delfzijl hebben alle aanliggende bedrijven hun medewerking verleend.

Wat is er uniek aan deze inspectie?
Het unieke in dit proces zit in de complexiteit van de vlucht. De vlucht gaat namelijk over een gebied waar verschillende industriële bedrijven gevestigd zijn. Hier gelden strenge veiligheidseisen, zoals bijvoorbeeld de ATEX richtlijn, die van toepassing is op alle plaatsen waar ontploffingsgevaar kan plaatsvinden. Alle bedrijven moeten toestemming geven om te vliegen boven hun terrein, wat  organisatorisch uitdagend is. Bovendien moeten de uitvoerende partijen voldoen aan de strenge regelgeving rondom het vliegen met drones. Het is de eerste keer dat een drone-inspectie op zo’n grote schaal in een industriële omgeving wordt uitgevoerd. Eerdere pogingen lukten niet omdat de technische mogelijkheden nog onvoldoende waren of vanwege het feit dat bedrijven geen toestemming verleenden om over hun terrein te vliegen. In Delfzijl hebben alle aanliggende bedrijven hun medewerking verleend.

Waarom een inspectie met een drone?
Er zijn diverse redenen om dit soort inspecties uit te voeren met een drone. De belangrijkste reden is dat het betrouwbaardere informatie oplevert. Want in plaats van steekproefsgewijs meten, wordt op deze manier de gehele leiding geïnspecteerd. Tevens is ENGIE hierdoor in staat om de gehele leiding  digitaal in kaart te brengen, wat het mogelijk maakt om de leiding ieder jaar te vergelijken en afwijkingen te detecteren. Denk aan eventuele verzakkingen, corrosie, aantasting van coating, , etc.

Hoe wordt er gevlogen?
De vluchten zullen uitgevoerd worden vanaf de dijk langs alle terreinen. De drone zal de zijkant en bovenzijde van de stoomleiding in beeld brengen. Er worden twee á drie vlieglijnen over de gehele lengte gevlogen, zodat er honderden foto’s beschikbaar zijn.

Wat is de oorsprong van deze gezamenlijke stoomleiding?
Groningen Seaports stimuleert op verantwoorde en duurzame wijze de economische activiteiten in de Groninger zeehavens. De door Groningen Seaports aangelegde stoomleiding tussen Eneco Bio Golden Raand en AkzoNobel paste daar uitstekend in. Deze stoomleiding is ook toegankelijk voor andere partijen, wat de aantrekkelijkheid  voor (nieuwe) fabrieken die stoom nodig hebben in hun processen vergroot. Bovendien stimuleert het de duurzame ontwikkeling van het haven- en industriegebied in Delfzijl. Eneco levert de biostoom, die AkzoNobel via de leiding op het chemiecluster inzet. AkzoNobel, Eneco en Groningen Seaports investeerden gezamenlijk circa 40 miljoen in dit project.

De betrokken partijen
ENGIE en HDM Pipelines hebben gezamenlijk een contract voor het onderhoud en beheer van de stoomleiding van Groningen Seaports. Hierin doet HDM de maintenance engineering, ook wel het ontwerpen van het onderhoud genoemd, en voert ENGIE het onderhoud aan de leiding daadwerkelijk uit. Deze inspectie via drones is mogelijk dankzij de samenwerking van ENGIE, Eyefly en Vliegend.nl. ENGIE is hierin de opdrachtgever en HDM Pipelines zal de beelden analyseren en advies uitbrengen. Eyefly is de gecertificeerde partij met een zogenoemde ROC (RPAS Operator Certificate) vergunning die de daadwerkelijke drones vluchten uitvoert. Vliegend.nl is een belangrijke schakel in de technische consultancy en ondersteuning bij de uitvoering van de vluchten.