C-Job ontwerpt wind-assisted Flettner Freighter

Flettner Freighter 8500 van Switjink Shipping, ontwerp van C-Job Naval Architects.

C-Job Naval Architects heeft aan de Nederlandse scheepvaartmaatschappij Switijnk Shipping het ontwerp geleverd voor een wind-assisted (deels door wind aangedreven) general cargo schip. Het schip van 8500 DWT wordt uitgerust met twee Norsepower Rotor Sails die de hoofdmotoren ondersteunen. Hiermee wordt naar verwachting zo’n 14 procent brandstof bespaard.

Rotor Sails zijn verticale, draaiende cilinders op het dek die een voortstuwende beweging creëren volgens het Magnus effect; de voorwaartse kracht die ontstaat uit een draaiende beweging. Omdat het Magnus effect haaks op de windrichting optreedt, wordt het optimale effect bij Flettnerschepen bereikt als de windrichting 90 graden op de vaarrichting is.

C-Job heeft eerder voor Switijnk Shipping een Flettner Freighter van 4500 DWT ontworpen voor het Europees Interreg Project S@il. Dit schip heeft vier Rotor Sails. Na het bestuderen van de overheersende windpatronen op de voorgenomen vaarroutes van Switijnk besloot C-Job een nieuw schip te ontwerpen, de FF8500, met twee grotere Rotor Sails.

Hybride aandrijving
Welke hoofdmotoren de FF8500 krijgt is nog niet besloten. “We hebben ruimte vrijgehouden voor LNG motoren; of die gebruikt worden hangt af van LNG bunkervoorzieningen op de zeilroutes van Switijnk.”

Testproces bij MARIN
Nu het conceptontwerp af is, is testen bij het Maritiem Research Institute Netherlands (MARIN) de volgende stap. Het doel van het Velocity Prediction Program is om het ontwerp te valideren en de brandstofbesparing te bepalen.

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Gepubliceerd op February 7, 2018

Carrière>

Events>

<< Aug 2018 >>
MTWTFSS
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >