Eerste mijlpalen voor Subsea 7 reel lay pijpenlegger van IHC

IHC heeft de eerste belangrijke mijlpalen bereikt in het ontwerp- en bouwproces van het geïntegreerde reel lay pijpenlegschip voor Subsea7. Het technologisch geavanceerde schip is bedoeld voor de installatie van complexe pijpleidingen, zoals pijp-in-pijp systemen en electrical heating systemen. Deze kosteneffectieve technologie speelt in op de trends in de markt naar langere subsea tie-backs.

De testfase voor weerstand en voortstuwing, en de validatie van de seakeeping prestaties zijn beide bij MARIN met succes en vervroegd uitgevoerd. Bovendien zijn er cruciale controles doorgevoerd in het engineeringproces, waarbij de interface van het reel lay systeem is gedefinieerd en afgesloten.

Op dit moment is de fase bereikt waarin het operationele conceptontwerp van het reel lay systeem wordt vertaald naar de productiefase. Dit toonaangevende pijpenlegsysteem richt zich op de veiligheid van de bemanning, de operationele efficiëntie en flexibiliteit.

Croonwolter&dros en Bakker Sliedrecht levert en installeert de geïntegreerde elektrische en nautische installatie voor het schip. Hyundai levert de belangrijkste dieselgeneratorsets en het thrusterpakket wordt door Wärtsilä geleverd. IHC heeft Huisman de order voor de bouw en installatie van de 250-tons AHC offshore kraan gegund.

IHC ligt op schema voor de volgende mijlpalen van dit project. Het snijden van de eerste stalen plaat vindt plaats in maart 2018 en de kiellegging medio 2018. De oplevering van het schip is gepland voor de eerste helft van 2020.