Samenwerking containerbinnenvaart West-Brabant en Rotterdam

Emile Hoogsteden (HbR) en het WBC: Wil Versteijnen (BTT) en Luc Smits (CCT). Foto: Havenbedrijf Rotterdam.

Barge Terminal Tilburg, Combined Cargo Terminals, Moerdijk Container Terminals en Danser Group slaan de handen ineen om op de route tussen Tilburg, Moerdijk en de Rotterdamse haven lading te bundelen. Hierdoor kan er met minder schepen gevaren worden, wat filevorming bij afhandeling in de haven van Rotterdam vermindert. De samenwerking van deze marktpartijen en de deepsea terminals in de Rotterdamse haven in de ‘West-Brabant Corridor’ is het eerste concrete initiatief dat het Havenbedrijf Rotterdam ondersteunt vanuit de incentive-regeling en het sectoroverleg dat vorig jaar is gestart. 

De samenwerking betekent in de praktijk dat schepen bij meerdere terminals in Moerdijk en Tilburg lading combineren voor één deepsea containerterminal in Rotterdam of andersom. “De containerzeeschepen worden steeds groter”, aldus Luc Smits, managing director van Combined Cargo Terminals in Moerdijk. “Het ‘achterland’ zal mee moeten evolueren door te bundelen en in corridors te denken in plaats van achter elkaar aan te varen. Op deze manier blijft de binnenvaart een betrouwbare en concurrerende dienst.”

Oplopende wachttijden bij deepsea terminals Rotterdam
Het initiatief is een voortvloeisel uit het sectorbrede containerbinnenvaartoverleg dat het Havenbedrijf Rotterdam op 8 september vorig jaar gestart is. Dit als gevolg van de diverse signalen over oplopende wachttijden bij de deepsea terminals in Rotterdam.

“Samenwerking op de hoofdcorridors is een must”
In de haven van Rotterdam worden jaarlijks ruim 12 miljoen eenheden containers overgeslagen, waarvan er ruim 3 miljoen per binnenvaartschip worden aan- en afgevoerd. “Samenwerking op de hoofdcorridors is een must”, voegt Wil Versteijnen, namens Barge Terminal Tilburg toe. “Dit leidt tot de schaalvergroting die noodzakelijk is voor de hele keten.” De dienst kent daarom ook een ‘open access’-beleid. Iedere verlader kan er gebruik van maken. “Dat door de bundeling de schepen een nog betere bezettingsgraad bereiken, is ook nog eens goed nieuws vanuit milieuperspectief”, voegt Ben Maelissa, managing director Danser Group toe.

Het initiatief sluit tevens goed aan bij de programma-aanpak goederenvervoercorridors, waarin het ministerie van I&W, provincies, havenbedrijven, de Topsector Logistiek en het bedrijfsleven samen werken aan zogenoemde ‘Topcorridors’.

Incentiveregelingen
De start van de West-Brabant Corridor wordt financieel gesteund vanuit de incentiveregeling die het Havenbedrijf Rotterdam tijdens de eerste bijeenkomst van het containerbinnenvaartoverleg heeft ingesteld. In totaal is 3 miljoen euro beschikbaar ter ondersteuning van initiatieven uit de markt die op korte termijn een bijdrage kunnen leveren aan een betrouwbare en efficiëntere afhandeling van de containerbinnenvaart in Rotterdam. De voorstellen konden tot 1 januari 2018 ingediend worden.

Ook vanuit Moerdijk wordt dit initiatief financieel gesteund. De West-Brabant Corridor is één van de initiatieven die bijdraagt aan de Logistieke Innovatieagenda. Dit is een samenwerking tussen het Havenbedrijf Moerdijk, de logistieke dienstverleners in Moerdijk en TNO om de logistieke draaischijffunctie van Moerdijk verder te optimaliseren en verduurzamen.

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Aug 2018 >>
MTWTFSS
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >