Novatug ontvangt eerste Carrousel Rave Tug van Damen

Novatug heeft de eerste Carrousel Rave Tug (CRT) in ontvangst genomen op de scheepswerf van Damen op 31 januari. De sleepboot wordt geleased aan Multraship uit Terneuzen en het vaartuig ‘Multratug 32’ heeft genoemd. De boot heeft een Carrouselsysteem, waarmee het vaartuig op veel hogere snelheid zeeschepen kan assisteren, zonder het risico op kapseizen. Het schip is gebouwd door Damen Shipyards. Het casco is gebouwd in Hamburg op Scheepswerf Buschmann en afgebouwd en opgeleverd door Damen Maaskant in Stellendam.

De Carrousel is een patent van Novatug. Kern van het systeem bestaat uit een stalen ring om de opbouw die horizontaal 360 graden vrij kan ronddraaien. Daarop is de sleeplier gemonteerd die verticaal 45 graden kan kantelen. Zo kan de lier zich altijd richten naar de stand van de sleeplijn en is er optimale controle over de sleep. “Dit biedt de mogelijkheid om grote zeeschepen op veel grotere snelheden te bedienen, waardoor de schepen zelf beter bestuurbaar blijven. In principe is kapseizen tijdens het sleepwerk met de Carrousel onmogelijk. Hierdoor kunnen manoeuvres veilig uitgevoerd worden, die bij traditionele slepers erg risicovol zouden zijn”, aldus Julian Oggel, managing director van Novatug.

De CRT is een combinatie van bestaande technologieën en ideeën in een vernieuwend concept. Novatug heeft samengewerkt met partijen als Voith en Naval Architects van Robert Allan Limited. Machinefabriek Luyt heeft de speciaal ontwikkelde lier gemaakt en voor de motoren is samengewerkt met ABC.

Lager brandstofverbruik
Pepijn Nuijten, managing director van Multraship Towage & Salvage: “De CRT betekent niet alleen een verdere verbetering voor de veiligheid van onze bemanningen, maar hierdoor kunnen we ook voorop blijven lopen in de dienstverlening richting onze klanten.” Dankzij het ingenieuze ontwerp, dat in feite voor haar werking zo veel mogelijk gebruik maakt van de kinetische energie in de sleep in plaats van alleen het eigen motorvermogen, wordt er bij gelijke sleepkracht ook een veel lager brandstofverbruik gerealiseerd. “De besparing bedraagt minimaal 25 procent bij een doorsnee assistentie van een zeeschip.”

44,7% CO2-reductie
“Om dat effect te versterken varen we al sinds de proefvaarten op Eco2Fuel+ duurzame diesel van De Pooter Olie”, voegt Nuijten toe. “Hierdoor daalt de uitstoot van roet en fijnstof met nog eens 16,5 procent en behaalt de Multratug 32 een CO2-reductie van 44,7 procent ten opzichte van reguliere diesel.”

Tweede in mei
Inmiddels wordt door Damen een tweede, identieke CRT voor Novatug gebouwd. Deze wordt naar verwachting in mei opgeleverd en is ook voor Multraship gereserveerd. In de toekomst wil Novatug ook kleinere versies van de CRT op de markt brengen.

Specificaties Multratug 32:
L.O.A.            31.90 m
B.O.A.            13.20 m
Max. Draft                  6.30 m
Gross Tonnage           494
Main Engines 2 x ABC 12VDZC
Total Power    5300 kW at 1000 RPM
Propulsion       2 x Voith Schneider Propeller (VSP) 32R5EC/250-2
Max Speed     14 knots