Containerschip APM ECT terminals Europahaven Foto, Freek van Arkel

Rotterdam wordt slimme, ‘connected’ haven van de toekomst

Het Havenbedrijf Rotterdam en IBM zijn een samenwerking gestart om de haven verregaand te digitaliseren en een Internet of Things-platform te ontwikkelen. Via het cloudplatform gaat het Havenbedrijf de data, afkomstig van tal van sensoren, verzamelen en verwerken. Het initiatief moet het 42 kilometer grote havengebied voorbereiden o​p autonome scheepvaart. Een eerste stap is het ontwikkelen van een dashboard dat real-time sensordata met informatie over het water en het weer samenbrengt en verwerkt. Dit moet het transportmanagement veiliger en efficiënter maken.

Containerschip APM ECT terminals Europahaven Foto, Freek van Arkel

“In Rotterdam willen we de ‘smartest port’ ter wereld zijn”, aldus Paul Smits, chief financial officer van het Havenbedrijf Rotterdam. “Het is daarbij essentieel dat we de big data die in de haven beschikbaar is, inzetten om tot een zo veilig en efficiënt mogelijke logistieke keten te komen. Dankzij real-time informatie over infrastructuur, water, lucht, etc. kunnen we de dienstverlening aan onze klanten enorm verbeteren. Ook voor autonome scheepvaart hebben we slimme infrastructuur nodig.”

Waterstanden, zoutgehalte, windsnelheid, zicht en stroming
Het Internet of Things refereert aan de situatie waar semi-intelligente voorwerpen zelfstandig met elkaar kunnen communiceren en gegevens kunnen uitwisselen over het internet. In de Rotterdamse haven gaat het dan onder andere om kademuren, meerpalen en wegen. De sensoren die hierop en –in verwerkt zijn, sturen op continue basis meetgegevens naar het te ontwikkelen platform. De eerste stap wordt het verzamelen van hydro- en meteogegevens, zoals waterstanden, zoutgehalte, windsnelheid, zicht en stroming. Vanaf maart 2018 is deze informatie actueel beschikbaar via het platform zodat het Havenbedrijf nog beter haar kerntaak van het handhaven van een veilige en vlotte afhandeling van de scheepvaart kan uitvoeren. Ook voor het duurzaam ontwikkelen, beheren en exploiteren van de haven levert dit bijzonder belangrijke input op.

Wachttijden verminderen, aanleg-, laad-, en vertrektijden optimaliseren
IBM’s cloud- en internet of things-technologie zal deze data analyseren en vertalen in relevante inzichten voor de Rotterdamse haven. Het platform moet de haven helpen wachttijden te verminderen, aanleg-, laad-, en vertrektijden te optimaliseren. Dankzij de technologie van IBM zal de Rotterdamse haven bijvoorbeeld kunnen voorspellen, afhankelijk van het waterniveau, wat het beste tijdstip is om aan te meren en te vertrekken, terwijl het een maximale lading garandeert.

Concurrentiepositie van de haven verder versterken
Het Havenbedrijf Rotterdam investeert de komende jaren tientallen miljoenen euro’s in dit project. Deze investering past binnen de ambitie om met digitalisering en data de concurrentiepositie van de haven verder te versterken. Het platform wordt ontwikkeld op basis van IBM’s cloud- en internet of things-technologie. Bij het project zijn ook Cisco en Axians betrokken.​