Wärtsilä ontwikkelt online servicesysteem

Wärtsilä, leverancier van onder meer motoren en propellers heeft een digitaal servicesysteem ontwikkeld voor de maritieme branche. Klanten van Wärtsilä kunnen nu 24/7 online inloggen en alle gegevens van hun installaties inzien, de manuals, service bulletins, garanties en kunnen klanten online bestellingen doen. 

Directeur Wärtsilä Service Unit Benelux Henk de Jong vanuit zijn kantoor aan de Wärtsilä-kade in Schiedam: “We ontwikkelen smart marine ecosystems, met de nadruk op smart. Net zoals we op een schip alle vitale onderdelen aan elkaar linken, zo linken wij ook onze database aan het systeem van een klant. Tailormade, zodat je als klant optimale regie hebt. Dit heet ‘Wärtsilä Konnect B2B solution’. Daarbij hanteren we een veilige route: we geven klanten toegang tot ónze informatie, de klant hoeft geen data beschikbaar te stellen. Dankzij deze uitwisseling weet je als klant dat je de juiste onderdelen krijgt en weet je direct wat de oplossing kost en wat de condities zijn. Dat alles zonder tijdrovende offertetrajecten.”

Wereldwijd Customer Support Centers
“Wärtsilä zet wereldwijd Customer Support Centers op, waardoor je binnenkort op elk moment van de dag – of van de nacht – contact kunt hebben met een servicemedewerker. Dat betekent dat de follow up van je melding heel snel in gang gezet wordt. Dankzij onze brede productrange en onze snelle verzending kun je snel weer verder, waar je ook bent. Tenzij je net bijvoorbeeld op de Zuidpool ligt, dan moet je heel even geduld hebben.”

Wärtsilä Konnect B2B solution
“We ontwikkelen smart marine ecosystems, met de nadruk op smart. Net zoals  we op een schip alle vitale onderdelen aan elkaar linken, zo linken wij ook onze database aan het systeem van een klant. Tailormade, zodat je als klant optimale regie hebt. Dit heet ‘Wärtsilä Konnect B2B solution’. Daarbij hanteren we een veilige route: we geven klanten toegang tot ónze informatie, de klant hoeft geen data beschikbaar te stellen. Dankzij deze uitwisseling weet je als klant dat je de juiste onderdelen krijgt en weet je direct wat de oplossing kost en wat de condities zijn. Dat alles zonder tijdrovende offertetrajecten.”

Permanent op zoek naar specialisten
“Inderdaad, we ontwikkelen ons van hardwareleverancier tot marktleider op kennisgebied en we investeren gericht in data. Deze tijd is bijzonder dynamisch; we zijn altijd op zoek naar de juiste oplossing. Bedrijfsmatig én voor onze klanten. Deze digitale transformatie vraagt wel dat we mensen anders inzetten. Daarom zijn we permanent op zoek naar specialisten: technici, inkopers en coördinatoren die de huidige digitale dynamiek aankunnen. Aan digitale vaardigheden alleen heb je niet genoeg – je moet echt de uitdaging voelen in de innovatieslag die wij maken.”

De hele wereld van dienst zijn
“Het inzicht dat je vooruit moet, leeft bij veel partijen. Grote klanten vragen me wel eens hoe wij dat doen, die service vanuit Schiedam. Hier hebben we een eigen kade, waar Nederlandse en buitenlandse schepen aanmeren, vlak naast onze werkplaats en ons sales- en servicekantoor. Hier kunnen we iedereen van dienst zijn. Maar dankzij de digitale transitie is de wereld veel groter dan onze kade; veel groter zelfs dan de hele Rotterdamse haven. Vanaf hier kunnen we dankzij de digitalisering, de hele wereld van dienst zijn. Dat is echt een revolutie in service.”