Eerste LNG-tanker met IJsklasse 1A heet ‘Coral Energice’

De eerste LNG-tanker met de IJsklasse 1A Super heeft de naam ‘Coral Energice’ gekregen van Aino-Maija Luukkonen, burgemeester van Pori, in Finland. De ceremonie vond plaats in de haven van Turku in Finland. Het schip is door Neptun Werft in Rostock, Duitsland overgedragen aan de eigenaar Anthony Veder. Coral Energice heeft een LNG-vat capaciteit van 18.000 cbm en is speciaal ontworpen om te varen in de Oostzee. 

Het schip wordt operationeel beheerd door Skangas om LNG naar de LNG-terminal van Skangas in Pori en de joint venture Manga LNG-terminal Tornio in Finland te brengen. De versterkte scheepsromp kan door 1 meter dik ijs breken in winterse omstandigheden met de extra kracht van de motoren en generatoren. Het schip is uitgerust met een dual-fualmotor die gebruik maakt van LNG voor de hoofd en hulpmotoren waardoor het schip volledig voldoet aan de toekomstige emissievoorschriften.

CEO Anthony Veder, Jan Valkier: “Coral Energice is de derde LNG-tanker die we in de afgelopen vijf jaar hebben geleverd aan onze klant Skangas. Het hightech schip is het hele jaar door in staat om de noordelijke Finse haven van Tornio te bedienen, zelfs als de temperaturen maar liefst -25 graden Celsius bereiken. Om ervoor te zorgen dat het een comfortabele en vriendelijke plek is voor onze bemanning om te werken, hebben we een ergonomische ingenieur ingeschakeld om goed naar het ontwerp van de accommodatie te kijken. Ik ben enorm trots op het eindresultaat. ”