Groot onderhoud aan de sluiscomplexen van Delden en Hengelo

De komende tijd moderniseert Rijkswaterstaat de sluizen bij Hengelo en Delden. Wat houdt dat precies in? Welke impact hebben die werkzaamheden op de omgeving? De omgevingsmanager van Mourik, Richard Schokker, vertelt er meer over.

De sluizen en gemalen bij Delden en Hengelo dateren uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Ze werden opgeleverd bij de aanleg van de Twentekanalen. Richard Schokker: “Door de jaren heen vond er lange tijd alleen noodzakelijk onderhoud plaats, echt grootschalig onderhoud was alweer een poos geleden. Het moderniseren door Rijkswaterstaat is dan ook geen overbodige luxe.”

Werkzaamheden Delden: revisie en vernieuwing
De werkzaamheden in Delden hebben zowel betrekking op de sluis zelf, als het gemaal en de omgeving. Zo vernieuwen we niet alleen beide sluisdeuren, maar halen we ook de volledige aandrijving van de sluisdeuren uit elkaar, maken de onderdelen schoon en vervangen ze, als dat nodig blijkt. In Delden krijgt ook de stalen sluiskolk een opknapbeurt. Dit is het gedeelte van de sluis waar schepen in wachten als ze door de sluis gaan. We brengen nieuwe ‘conservering’ (verf) aan en vervangen de verankering die zorgt dat de damwanden op hun plaats blijven. ‘Van het pompgemaal vernieuwen we de elektrische pompen. Op het terrein waar het gemaal en de sluis staan, doen we allerlei onderhoud. Van schilder- en snoeiwerk tot onderhoud aan de weg’, vertelt Richard.

Werk in Hengelo: overgang naar elektrische motoren
De werkzaamheden aan de sluis en het gemaal van Hengelo zijn grotendeels hetzelfde. Richard: ‘Ook hier onderhouden we de sluiskolk. Maar omdat deze van beton is, en niet van staal, beperkt dit zich tot het vernieuwen van de betonvoeg.’ De deuren worden niet vervangen, maar gezandstraald en voorzien van nieuwe coatings. ‘In Hengelo demonteren we eveneens de aandrijving en reviseren deze. Wel anders is dat we de oude dieselmotoren die de gemaalpompen aandrijven vervangen door modernere pompen met elektrische motoren.’ Op die manier werkt het gemaal schoner en stiller.

Hinder zoveel mogelijk beperken
Helaas brengt het werk met zich mee dat gedurende dit jaar zowel in Delden als in Hengelo scheepvaart- en autoverkeer (deels) gestremd zal zijn. Richard: ‘We willen de overlast voor omwonenden, schippers en bedrijven zo veel mogelijk beperken. Daarom houden we in de planning van de werkzaamheden veel rekening met de wensen van de bedrijven die het kanaal gebruiken.’ Mede om die reden zijn de grootste stremmingen in april gepland.

Stremmingen Hengelo en Delden
In Hengelo is het sluiscomplex niet doorvaarbaar van 15 tot en met 19 maart 2018 en van 5 april tot 7 mei 2018. We verwachten verder een afsluiting van de Twekkelerweg, die over de sluis heen gaat. In Delden kunnen schepen de sluizen niet passeren tijdens de grote stremming van 9 april tot 7 mei 2018. Die periode hebben ook automobilisten te maken met een afsluiting. We verwachten voor een langere periode de Haarweg ter hoogte van de sluis te moeten afzetten. Wanneer dat exact is, moeten we nog bepalen.’ Zodra er meer duidelijkheid is, wordt de omgeving hiervan op de hoogte gebracht.

Rekening houden met de omgeving
Rijkswaterstaat en aannemer Mourik proberen zoveel mogelijk rekening te houden met omwonenden. Richard: ‘Dat doen we door lawaaiig werk vooral overdag op werkdagen uit te voeren en niet ’s avonds of in het weekend. Helaas is dit niet altijd mogelijk. Maar als het ook maar enigszins kan, zorgen we dat de buurt geen last van ons heeft. Tot nu toe hebben we goed contact met de omgeving. Binnenkort trek ik de buurt weer in om een brief te bezorgen waarin we meer vertellen over de werkzaamheden. Dan sta ik de buurtbewoners persoonlijk te woord.’