Volledig elektrische veerponten voor Amsterdam

Elektrische veerpont voor GVB Amsterdam. Foto: C-Job Naval Architects.

C-Job Naval Architects heeft een serie van vijf duurzame auto- en passagiersveren voor gemeente Amsterdam ontworpen. De schepen zullen 100% op elektriciteit varen en zo een emissievrije oplossing voor stedelijk vervoer bieden.

De volledig elektrische veerponten zijn zo ontworpen dat zij hun batterijen kunnen opladen tijdens het lossen en laden van passagiers en voertuigen. Het laden van de batterijen duurt maximaal vier minuten tijdens het lossen en laden. Deze opmerkelijk korte oplaadperiode is voldoende voor de schepen om een 24/7 overtocht te bieden zonder dat er ‘s nachts moet worden opgeladen.

Flexibel transport
De nieuwe 41-meter lange Ro-Ro veren vervangen de bestaande schepen die momenteel op drie verschillende routes ten westen van Amsterdam, langs het Noordzeekanaal, varen. Deze veerdiensten, geëxploiteerd door transporteur GVB, worden op grote schaal gebruikt door voetgangers, fietsers, auto’s en vrachtwagens.

Pim Schulp, projectmanager bij C-Job: “De RoRo schepen hebben een totale laadcapaciteit van 245 ton en kunnen maximaal 20 auto’s, vier vrachtwagens of 400 passagiers vervoeren. Wat dit ontwerp speciaal maakt is de beweegbare scheidings-railings tussen voetpassagiers en voertuigen, waardoor de bemanning de toegewezen ruimte kan aanpassen aan de eisen van dat moment.”

De veren kunnen ook grote ladingen transporteren – zogeheten convoi exceptionnel – van maximaal 100 ton met een asgewicht van 12 ton.

Naast de ‘plug-in’ elektrische capaciteit, kunnen de nieuwe veerponten ook hun eigen batterijen opladen met behulp van een dieselgenerator aan boord. Dit zal worden gebruikt tijdens niet-standaard operaties om een veilige en continue werking te garanderen. “Het is belangrijk dat deze veren altijd kunnen varen, ongeacht het weer. Dus bijvoorbeeld, in windomstandigheden sterker dan windkracht 8 of 9, kan de generator worden opgeroepen om de batterijen op te laden. Een ander voorbeeld zou zijn wanneer een schip naar een nabijgelegen scheepswerf moet varen voor service of onderhoud”, aldus Schulp.

Future-proof
De kwestie van duurzaam veerpontvervoer in Nederland is met name relevant gezien de strengere EU-emissieregels voor de binnenvaart die in de komende twee jaar van kracht worden.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Apr 2018 >>
MTWTFSS
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Maritime Industry 2018

Binnenvaart beurs Maritime Industry wordt gehouden in Evenementenhal Gorinchem op 29, 30 en 31 mei 2018. Met ruim 500 exposanten wordt de complete sector voor de binnenvaart vertegenwoordigd in de Benelux. Het exposantenprofiel bestaat uit partijen die werkzaam zijn in of voor de machinebouw, reparatie, voortstuwing, aandrijving, installatietechniek, elektrotechnische installaties, brandstoffen, verzekeringen en banken, veiligheid, communicatie, navigatie, scheepsonderdelen, handel en bevrachting, haven, infrastructuur, brancheorganisaties, media, interieurbouw, dienstverlening, scheepsbouw en afbouw.

read more >

Electric & Hybrid Marine World Expo

De Electric & Hybrid Marine World Expo wordt van 27 tot en met 29 juni 2018 in Amsterdam gehouden en is uitsluitend bedoeld voor het demonstreren van de allernieuwste elektrische en hybride voortstuwingstechnologieën, -onderdelen en -oplossingen voor de maritieme industrie.

De Electric & Hybrid Marine World Expo is een internationaal evenement met standhouders en bezoekers uit de hele wereld en het is de enige beurs en conferentie waar nieuwe efficiënte voortstuwingstechnologieën en -onderdelen worden getoond aan een publiek van ontwerpers van voortstuwingssystemen, scheepseigenaren en -operators, botenbouwers, motorfabrikanten, scheepsarchitecten en operators/bevelhebbers van militaire vloten.

Bezoekers krijgen uitsluitend puur elektrische voortstuwingssystemen, hybride systemen en uiteraard de onderdelen daarvoor te zien en de genodigden zijn degenen die verantwoordelijk zijn voor de inkoop en specificatie van scheepsmotoren en -onderdelen.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →