Volledig elektrische veerponten voor Amsterdam

Elektrische veerpont voor GVB Amsterdam. Foto: C-Job Naval Architects.

C-Job Naval Architects heeft een serie van vijf duurzame auto- en passagiersveren voor gemeente Amsterdam ontworpen. De schepen zullen 100% op elektriciteit varen en zo een emissievrije oplossing voor stedelijk vervoer bieden.

De volledig elektrische veerponten zijn zo ontworpen dat zij hun batterijen kunnen opladen tijdens het lossen en laden van passagiers en voertuigen. Het laden van de batterijen duurt maximaal vier minuten tijdens het lossen en laden. Deze opmerkelijk korte oplaadperiode is voldoende voor de schepen om een 24/7 overtocht te bieden zonder dat er ‘s nachts moet worden opgeladen.

Flexibel transport
De nieuwe 41-meter lange Ro-Ro veren vervangen de bestaande schepen die momenteel op drie verschillende routes ten westen van Amsterdam, langs het Noordzeekanaal, varen. Deze veerdiensten, geëxploiteerd door transporteur GVB, worden op grote schaal gebruikt door voetgangers, fietsers, auto’s en vrachtwagens.

Pim Schulp, projectmanager bij C-Job: “De RoRo schepen hebben een totale laadcapaciteit van 245 ton en kunnen maximaal 20 auto’s, vier vrachtwagens of 400 passagiers vervoeren. Wat dit ontwerp speciaal maakt is de beweegbare scheidings-railings tussen voetpassagiers en voertuigen, waardoor de bemanning de toegewezen ruimte kan aanpassen aan de eisen van dat moment.”

De veren kunnen ook grote ladingen transporteren – zogeheten convoi exceptionnel – van maximaal 100 ton met een asgewicht van 12 ton.

Naast de ‘plug-in’ elektrische capaciteit, kunnen de nieuwe veerponten ook hun eigen batterijen opladen met behulp van een dieselgenerator aan boord. Dit zal worden gebruikt tijdens niet-standaard operaties om een veilige en continue werking te garanderen. “Het is belangrijk dat deze veren altijd kunnen varen, ongeacht het weer. Dus bijvoorbeeld, in windomstandigheden sterker dan windkracht 8 of 9, kan de generator worden opgeroepen om de batterijen op te laden. Een ander voorbeeld zou zijn wanneer een schip naar een nabijgelegen scheepswerf moet varen voor service of onderhoud”, aldus Schulp.

Future-proof
De kwestie van duurzaam veerpontvervoer in Nederland is met name relevant gezien de strengere EU-emissieregels voor de binnenvaart die in de komende twee jaar van kracht worden.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Feb 2018 >>
MTWTFSS
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 1 2 3 4

HISWA Amsterdam Boat Show

De HISWA vindt plaats van woensdag 7 t/m zondag 11 maart 2018 in RAI Amsterdam. De HISWA Amsterdam Boat Show is het grootste jaarlijkse evenement van Nederland op het gebied van watersport, lifestyle en recreatie. Met honderden boten, een uitgebreid aanbod onderdelen & accessoires voor ieder type boot, lifestyle & recreatie en een boordevol kennis- en activiteitenprogramma, is de HISWA de perfecte start van het nieuwe watersportseizoen voor iedere (aankomend) watersporter.

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >

Maritime Industry 2018

Binnenvaart beurs Maritime Industry wordt gehouden in Evenementenhal Gorinchem op 29, 30 en 31 mei 2018. Met ruim 500 exposanten wordt de complete sector voor de binnenvaart vertegenwoordigd in de Benelux. Het exposantenprofiel bestaat uit partijen die werkzaam zijn in of voor de machinebouw, reparatie, voortstuwing, aandrijving, installatietechniek, elektrotechnische installaties, brandstoffen, verzekeringen en banken, veiligheid, communicatie, navigatie, scheepsonderdelen, handel en bevrachting, haven, infrastructuur, brancheorganisaties, media, interieurbouw, dienstverlening, scheepsbouw en afbouw.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →