Volledig elektrische veerponten voor Amsterdam

Elektrische veerpont voor GVB Amsterdam. Foto: C-Job Naval Architects.

C-Job Naval Architects heeft een serie van vijf duurzame auto- en passagiersveren voor gemeente Amsterdam ontworpen. De schepen zullen 100% op elektriciteit varen en zo een emissievrije oplossing voor stedelijk vervoer bieden.

De volledig elektrische veerponten zijn zo ontworpen dat zij hun batterijen kunnen opladen tijdens het lossen en laden van passagiers en voertuigen. Het laden van de batterijen duurt maximaal vier minuten tijdens het lossen en laden. Deze opmerkelijk korte oplaadperiode is voldoende voor de schepen om een 24/7 overtocht te bieden zonder dat er ‘s nachts moet worden opgeladen.

Flexibel transport
De nieuwe 41-meter lange Ro-Ro veren vervangen de bestaande schepen die momenteel op drie verschillende routes ten westen van Amsterdam, langs het Noordzeekanaal, varen. Deze veerdiensten, geëxploiteerd door transporteur GVB, worden op grote schaal gebruikt door voetgangers, fietsers, auto’s en vrachtwagens.

Pim Schulp, projectmanager bij C-Job: “De RoRo schepen hebben een totale laadcapaciteit van 245 ton en kunnen maximaal 20 auto’s, vier vrachtwagens of 400 passagiers vervoeren. Wat dit ontwerp speciaal maakt is de beweegbare scheidings-railings tussen voetpassagiers en voertuigen, waardoor de bemanning de toegewezen ruimte kan aanpassen aan de eisen van dat moment.”

De veren kunnen ook grote ladingen transporteren – zogeheten convoi exceptionnel – van maximaal 100 ton met een asgewicht van 12 ton.

Naast de ‘plug-in’ elektrische capaciteit, kunnen de nieuwe veerponten ook hun eigen batterijen opladen met behulp van een dieselgenerator aan boord. Dit zal worden gebruikt tijdens niet-standaard operaties om een veilige en continue werking te garanderen. “Het is belangrijk dat deze veren altijd kunnen varen, ongeacht het weer. Dus bijvoorbeeld, in windomstandigheden sterker dan windkracht 8 of 9, kan de generator worden opgeroepen om de batterijen op te laden. Een ander voorbeeld zou zijn wanneer een schip naar een nabijgelegen scheepswerf moet varen voor service of onderhoud”, aldus Schulp.

Future-proof
De kwestie van duurzaam veerpontvervoer in Nederland is met name relevant gezien de strengere EU-emissieregels voor de binnenvaart die in de komende twee jaar van kracht worden.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Dec 2018 >>
MTWTFSS
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
Geen evenementen Geen evenementen