Alewijnse bereikt mijlpaal in project Australische ijsbreker

Alewijnse Marine bereikt een mijlpaal in de aanleg van de elektrische installatie aan boord van de nieuwste Antarctische ijsbreker voor Australië. Deze maand wordt er een zogenaamde Factory Acceptance Test (FAT) afgenomen op de twee 690V hoofdschakelborden. Alewijnse Marine is verantwoordelijk voor de complete elektrische systeem integratie aan boord van de Antarctic Supply and Research Vessel (ASRV). Het schip wordt op dit moment afgebouwd in het droogdok van Damen Shipyards Galati in Roemenië. De oplevering staat gepland voor eind april 2020.

Het geavanceerde onderzoeksschip, ‘RSV Nuyina’ genaamd, vervangt het huidige onderzoeksschip ‘Aurora Australis’ van de Australian Antarctic Division (AAD). Door de bouw van het nieuwe schip kan AAD de komende 30 jaar doorgaan met wetenschappelijke expedities naar Antarctica.

Gehele elektrische installatie aan boord van het schip
Alewijnse is verantwoordelijk voor de engineering, levering en installatie van de gehele elektrische installatie aan boord van het schip, waaronder de hoofdstroominstallatie, de voortstuwings- en boegschroefsystemen en het geïntegreerde platform management systeem.

“Het schip moet bijvoorbeeld kunnen werken bij lage temperaturen tot -30 °C en ijs kunnen breken tot 1,65 meter dikte”
Patrick van Keulen, technisch project manager bij Alewijnse: “De complexiteit en omvang van dit project is enorm. Het schip moet bijvoorbeeld kunnen werken bij lage temperaturen tot -30 °C en ijs kunnen breken tot 1,65 meter dikte. Dit betekent dat de gebruikte apparatuur en materialen enorm slijtvast moeten zijn en dat het ontwerp van de hoofdvoortstuwingslijn, inclusief de integratie met het hoofdstroom distributienetwerk, buitengewoon gecompliceerd is. We kijken ernaar uit om onze brede expertise te laten zien op het gebied van elektrotechniek en automatisering om dit project tot een succesvol einde te brengen.”

Bijdrage leveren aan het behoud van Antarctica
“Het is fantastisch om een belangrijke rol te spelen in dit bijzondere project, omdat de bouw van dit type schip niet vaak voorkomt”, voegde Patrick van Keulen eraan toe. “Ook zijn we blij dat we een bijdrage kunnen leveren aan de belangrijkste missie van RSV Nuyina: het behoud van Antarctica, een van de meest ongerepte en speciale plekken op aarde.”