Haven van Rotterdam drukker en veiliger in 2017

De 'Madrid Maersk' en de 'RPA12' in haven van Rotterdam. Foto: Kees Torn.

Het afgelopen jaar arriveerden 29.646 schepen in de Rotterdamse haven. Dat zijn er ruim 600 meer dan in het jaar daarvoor (29.022 zeeschepen). Het aantal ongelukken daalde van 159 naar 129. Daarbij viel één ‘ernstig ongeluk’ te betreuren. Het ging om een incident met een binnenvaartschip dat stuurloos werd omdat het met zijn roer over een krib was gevaren.

Volgens (rijks)havenmeester René de Vries heeft de afname van het aantal kleine ongelukken te maken met de investeringen die het Havenbedrijf de laatste jaren heeft gedaan in de infrastructuur. “Dankzij de nieuwe boeienconfiguraties en aanlegpalen waren er aanzienlijk minder kleine paal-schip botsingen en raakten minder duwbakken bij slecht weer op drift.”

Efficiënte inspecties
Het afgelopen jaar zette de trend van efficiëntere inspecties onverminderd door. De afgelopen vijf jaar daalde daardoor het aantal inspecties van 11.000 naar circa 8.500.  Zo zijn in 2017 de Zeehavenpolitie en het Havenbedrijf voor het eerst gezamenlijk de pleziervaart gaan inspecteren.

Morsingen gedaald
Het aantal  kleine morsingen daalde significant. Het Havenbedrijf is nog op zoek naar de oorzaak daarvan. De hoeveelheid gemorste liters bleef vrijwel gelijk in omvang. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door een lekkage in de Botlekgebied.

Proef autonoom varen en vliegen
Het afgelopen jaar nam het Havenbedrijf voor het eerst deel aan een proef met autonoom varen. De havenmeester verwacht over de middellange termijn dat de haven hier nadrukkelijk mee te maken krijgt en bereidt het verkeersbegeleidingssysteem voor door standaardisatie. In 2018 gaat het Havenbedrijf verder deelnemen aan proeven om autonoom varen en vliegen ook structureel in te zetten voor de eigen bedrijfsvoering.

Online communicatieplatform ondersteunt scheepsagenten en andere operators
In 2017 zijn wereldwijde afspraken vastgelegd over de internationale terminologie binnen de scheepvaart. Dit is belangrijk voor het PRONTO-project. Dit online communicatieplatform ondersteunt scheepsagenten en andere operators. Het doel is de realisering van meer transparante en efficiëntere planning van diensten aan schepen, zoals beloodsing en het gebruik van terminal en bunkerdiensten. Dit leidt tot minder oponthoud. Inmiddels is PRONTO een werkende applicatie. In een aantal pilots (mmv Maersk, Shell, MSC, diverse terminals en service providers) wordt het in Rotterdam getest en gebruikt. De eerste resultaten zijn veelbelovend: in de eerste pilots is een tijdwinst van 20% in de port calls gerealiseerd. PRONTO zal in 2018 verder uitgerold worden. Zo komt vanaf vandaag – 11 januari –  de module Shiptracker beschikbaar: https://shiptracker.portofrotterdam.com/#!/

Cyberbeveiliging voor bedrijven in de Rotterdamse haven
Als gevolg van een grootschalige wereldwijde cyberaanval met ransomware (NotPetya) die wereldwijd bedrijven heeft getroffen, waaronder een containeroverslagbedrijf in de Rotterdamse haven, was er in het algemeen duidelijk veel meer aandacht voor cyberbeveiliging in de tweede helft van het jaar. Het bedrijfsleven moest worden geholpen met het verhogen van bewustzijn op het gebied van cyber en deed volop beroep op FERM. Dit platform is mede door het Havenbedrijf in 2016 opgericht voor bedrijven in de Rotterdamse haven te informeren over cyberbeveiliging en aan te zetten tot samenwerking. Binnen de Rotterdamse haven heeft het Havenbedrijf samen met nautische dienstverleners nu rondom het Nautisch Crisisteam een organisatiestructuur ontwikkeld die ervoor zorgt dat de haven bereikbaar blijft als er een belangrijk ICT systeem uitvalt. Volgend jaar zal dat resulteren in een centraal meldpunt voor cyberbeveiliging.

Van stookolie naar LNG
Het Havenbedrijf stimuleert de transitie van stookolie naar LNG als brandstof voor de scheepvaart. De afgelopen jaren heeft het Havenbedrijf de systemen en het personeel al voorbereid op de komst van LNG aangedreven schepen. In 2017 is de Cardissa als eerste LNG bunkerschip binnen Rotterdam operationeel geworden. De wet en regelgeving is verder aangescherpt om het bunkeren van vloeibaar aardgas soepel te laten verlopen. “We verwachten dat in 2020 het bunkeren van LNG gemeengoed is in de Rotterdamse haven”, aldus René de Vries.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Jan 2018 >>
MTWTFSS
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →