Haven van Rotterdam drukker en veiliger in 2017

De 'Madrid Maersk' en de 'RPA12' in haven van Rotterdam. Foto: Kees Torn.

Het afgelopen jaar arriveerden 29.646 schepen in de Rotterdamse haven. Dat zijn er ruim 600 meer dan in het jaar daarvoor (29.022 zeeschepen). Het aantal ongelukken daalde van 159 naar 129. Daarbij viel één ‘ernstig ongeluk’ te betreuren. Het ging om een incident met een binnenvaartschip dat stuurloos werd omdat het met zijn roer over een krib was gevaren.

Volgens (rijks)havenmeester René de Vries heeft de afname van het aantal kleine ongelukken te maken met de investeringen die het Havenbedrijf de laatste jaren heeft gedaan in de infrastructuur. “Dankzij de nieuwe boeienconfiguraties en aanlegpalen waren er aanzienlijk minder kleine paal-schip botsingen en raakten minder duwbakken bij slecht weer op drift.”

Efficiënte inspecties
Het afgelopen jaar zette de trend van efficiëntere inspecties onverminderd door. De afgelopen vijf jaar daalde daardoor het aantal inspecties van 11.000 naar circa 8.500.  Zo zijn in 2017 de Zeehavenpolitie en het Havenbedrijf voor het eerst gezamenlijk de pleziervaart gaan inspecteren.

Morsingen gedaald
Het aantal  kleine morsingen daalde significant. Het Havenbedrijf is nog op zoek naar de oorzaak daarvan. De hoeveelheid gemorste liters bleef vrijwel gelijk in omvang. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door een lekkage in de Botlekgebied.

Proef autonoom varen en vliegen
Het afgelopen jaar nam het Havenbedrijf voor het eerst deel aan een proef met autonoom varen. De havenmeester verwacht over de middellange termijn dat de haven hier nadrukkelijk mee te maken krijgt en bereidt het verkeersbegeleidingssysteem voor door standaardisatie. In 2018 gaat het Havenbedrijf verder deelnemen aan proeven om autonoom varen en vliegen ook structureel in te zetten voor de eigen bedrijfsvoering.

Online communicatieplatform ondersteunt scheepsagenten en andere operators
In 2017 zijn wereldwijde afspraken vastgelegd over de internationale terminologie binnen de scheepvaart. Dit is belangrijk voor het PRONTO-project. Dit online communicatieplatform ondersteunt scheepsagenten en andere operators. Het doel is de realisering van meer transparante en efficiëntere planning van diensten aan schepen, zoals beloodsing en het gebruik van terminal en bunkerdiensten. Dit leidt tot minder oponthoud. Inmiddels is PRONTO een werkende applicatie. In een aantal pilots (mmv Maersk, Shell, MSC, diverse terminals en service providers) wordt het in Rotterdam getest en gebruikt. De eerste resultaten zijn veelbelovend: in de eerste pilots is een tijdwinst van 20% in de port calls gerealiseerd. PRONTO zal in 2018 verder uitgerold worden. Zo komt vanaf vandaag – 11 januari –  de module Shiptracker beschikbaar: https://shiptracker.portofrotterdam.com/#!/

Cyberbeveiliging voor bedrijven in de Rotterdamse haven
Als gevolg van een grootschalige wereldwijde cyberaanval met ransomware (NotPetya) die wereldwijd bedrijven heeft getroffen, waaronder een containeroverslagbedrijf in de Rotterdamse haven, was er in het algemeen duidelijk veel meer aandacht voor cyberbeveiliging in de tweede helft van het jaar. Het bedrijfsleven moest worden geholpen met het verhogen van bewustzijn op het gebied van cyber en deed volop beroep op FERM. Dit platform is mede door het Havenbedrijf in 2016 opgericht voor bedrijven in de Rotterdamse haven te informeren over cyberbeveiliging en aan te zetten tot samenwerking. Binnen de Rotterdamse haven heeft het Havenbedrijf samen met nautische dienstverleners nu rondom het Nautisch Crisisteam een organisatiestructuur ontwikkeld die ervoor zorgt dat de haven bereikbaar blijft als er een belangrijk ICT systeem uitvalt. Volgend jaar zal dat resulteren in een centraal meldpunt voor cyberbeveiliging.

Van stookolie naar LNG
Het Havenbedrijf stimuleert de transitie van stookolie naar LNG als brandstof voor de scheepvaart. De afgelopen jaren heeft het Havenbedrijf de systemen en het personeel al voorbereid op de komst van LNG aangedreven schepen. In 2017 is de Cardissa als eerste LNG bunkerschip binnen Rotterdam operationeel geworden. De wet en regelgeving is verder aangescherpt om het bunkeren van vloeibaar aardgas soepel te laten verlopen. “We verwachten dat in 2020 het bunkeren van LNG gemeengoed is in de Rotterdamse haven”, aldus René de Vries.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Jul 2018 >>
MTWTFSS
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Gentse Feesten met gratis rondvaarten

North Sea Port organiseert ook dit jaar tijdens de Gentse Feesten haar traditionele rondvaarten in het havengebied van Gent. Van zaterdag 14 tot en met zondag 22 juli 2017 vaart het havenjacht ‘Jacob van Artevelde’ maar liefst drie keer per dag het havengebied in. In totaal kunnen 2.500 passagiers vanop het water het havengebied van binnenuit beleven. De rondvaarten zijn helemaal gratis, maar vooraf inschrijven is wel verplicht.

Vertrek aan de Rigakaai
De ‘Jacob van Artevelde’ vertrekt vanaf de Rigakaai (tegenover ‘Weba’ en ‘Decathlon’) in het Gentse havengebied. Er zijn drie afvaarten per dag: om 10.30 uur, om 13.30 uur en om 16 uur. De trip duurt anderhalf uur. Tijdens de rondvaart geeft een gids uitleg over de haven en over wat er op de kaaien en het water te zien is. Per rondvaart kunnen er 90 passagiers aan boord. In totaal zullen zo bijna 2.500 passagiers het havengebied ontdekken.

Wel even inschrijven
Kijk op www.northseaport.com/rondvaarten voor meer informatie en reserveringen.

read more >

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >