Groen licht voor zoektocht naar MH370 in Indische Oceaan

Ocean Infinity heeft groen licht gekregen van de regering in Maleisië om met het meest geavanceerde schip ter wereld, de Seabed Constructor, de zoektocht naar de vermiste Malaysian Airlines-vlucht MH370 voort te zetten. Vanuit de Seabed Constructor gaan acht zelfstandig zoekende onderzee-drones (autonomous underwater vehicles ) een gebied van 25.000 vierkante kilometer onderzoeken in de Indische Oceaan.   

Het technologiebedrijf dat gespecialiseerd is in het verzamelen van geofysische zeebodemgegevens met hoge resolutie, neemt het economische risico, ze hebben een contract gesloten met Maleisië op basis van no cure, no pay. Als ze het vliegtuig niet vinden, krijgen ze niet betaald. Het project zal naar verwachting 90 dagen duren en zou Ocean Infinity maximaal 70 miljoen dollar kunnen opleveren als ze het vliegtuig of de twee datarecorders vinden.

Met 8 onderzee-drones gaat het 10 keer zo snel
Door gebruik te maken van de acht onderzee-drones gaat de zoektocht zo’n 10 keer zo snel. De drones zakken naar beneden en houden contact met een zelfstandig bootje aan de oppervlakte welke contact heeft met de Seabed Constructor. Iedere 60 uur worden de drones binnengehaald voor nieuwe accu’s en om alle verzamelde data af te geven. De drones kunnen van 5 tot 6.000 meter diepte werken.

Vlucht MH370
De vlucht MH370 met 239 passagiers verdween op 8 maart 2014 van de radar. Het vliegtuig van onderweg van Kuala Lumpur naar Peking. Het is waarschijnlijk dat het vliegtuig in de Indische Oceaan is gestort maar het vliegtuig is niet duidelijk. In 1046 dagen is 120.000 vierkante kilometer van de bodem van de Indische Oceaan in kaart gebracht zonder resultaat. Dit is de grootste zoekactie naar een vliegtuig ooit. Nu, een jaar later gaat Ocean Infinity nog een poging doen.

Seabed Constructor met onderzee-drones. Foto: Ocean Infinity.
Onderzee-Drones. Foto: Ocean Infinity.