Doorbraak bij metingen aan composieten scheepsschroef

Promovendus Pieter Maljaars en Mirek Kaminski, professor Ship and Offshore Structures bij de afdeling Maritime and Transport Technology, voerden in samenwerking met het MARIN en het Ministerie van Defensie metingen uit aan een composieten scheepschroef met een doorsnede van 1 meter. De scheepsschroef is in samenwerking met Solico en Wärtsilä ontworpen voor één van de duikondersteuningsvaartuigen van de Koninklijke Marine.

Voor het eerst in de geschiedenis hebben zij op ware grootte de vervormingen van een composieten scheepsschroef onder water gemeten. De kwaliteit van de metingen is van belang voor de validatie van berekeningen waarmee composieten scheepsschroeven worden ontworpen. Dit kan uiteindelijk leiden tot betere vaarprestaties.
 
Flexibele Composieten scheepsschroef
Het gebruik van vezel versterkte kunststoffen in scheepsschroeven is geen nieuw idee, op zeer beperkte schaal  worden composieten in scheepschroeven al toegepast. Maar niet eerder werd een composieten schroef met zulke flexibele bladen gemaakt. Het maximaliseren van blad flexibiliteit lukt Maljaars door optimalisatie van de laminaatopbouw van het composiet. Een hoge flexibiliteit van de bladen is vereist voor het nauwkeurig kunnen meten van de bladvervormingen.

Het uiteindelijke doel is om in de toekomst de flexibiliteit van composieten schroefbladen te gebruiken om tot betere ontwerpen te komen. Door op een slimme wijze gebruik te maken van de flexibiliteit van de bladen kan het rendement en schroefgeluid verbeterd worden. De kennis die tijdens dit project opgedaan is in het ontwerp, productie en analysetraject van de composieten scheepsschroef hebben deze concrete toepassing van flexibele schroefbladen binnen handbereik gebracht.