Consortium tekent contract voor Blankenburgtunnel

Rijkswaterstaat en BAAK Blankenburg-Verbinding, een consortium van Ballast Nedam, DEME en Macquarie, hebben op 14 december het contract voor de A24 Blankenburgverbinding getekend. De opdracht behelst het ontwerp, de aanleg en het beheer en onderhoud voor een looptijd van twintig jaar na oplevering.

De Blankenburgverbinding zorgt voor een robuust netwerk en een betere bereikbaarheid van de Rotterdamse havens en Rotterdamse regio. Na deze ‘contract close’ zal in 2018 de ‘financial close’ plaatsvinden. Openstelling van de Blankenburgverbinding staat gepland tussen 2022 en eind 2024.

De opdrachtsom voor de Blankenburgtunnel is circa 1 miljard euro.

Macquarie Capital
Grootste aandeelhouder in het consortium is investeerder Macquarie Capital dat een belang heeft van 70%. Ballast en DEME zijn goed voor ieder 15 procent.

In totaal gaat het om een traject van 4 km lange A24, inclusief de Blankenburgtunnel, en deze verbindt de A20 en de A15. De verbinding maakt onderdeel uit van de hoofdinfrastructuur van Rotterdam. De A24 verbetert de bereikbaarheid en vermindert de files. Het project omvat de aanleg van een afgezonken tunnel onder het Scheur (bij de Nieuwe-Waterweg), een landtunnel, 2 knooppunten (van de A24 op de A20 en de A15) en de verbreding van de A20 tussen de A24 en het Kethelplein.