Haventarieven Rotterdam stijgen met 1% per jaar

De haventarieven voor de haven van Rotterdam zijn voor de komende drie jaar vastgesteld. De tarieven stijgen de komende drie jaar met 1% per jaar. Het vastleggen van de tariefontwikkeling voor drie jaar heeft de afgelopen periode de markt veel helderheid gegeven. Daarom hebben het Havenbedrijf Rotterdam, Deltalinqs, VRC en VNPI na constructief overleg wederom een afspraak voor een meerjarige periode gemaakt. Met deze behoudende tariefontwikkeling zet Rotterdam in op concurrerende tarieven met de omliggende zeehavens.

Het Havenbedrijf handhaaft de specifieke maatregelen om de Rotterdamse positie als container hub te versterken. De haventarieven voor tankers met ruwe olie worden, net als voorgaande periode, ook de komende jaren 1,5% onder de algemene stijging vastgesteld. Hiermee wordt het verschil in haventarieven met o.a. minerale olieproducten verder verkleind. Voor de binnenvaart nemen de tarieven met 1% per jaar toe. Daarnaast gaat het Havenbedrijf Rotterdam het systeem deze periode moderniseren zodat het gebruiksgemak zal worden vergroot.

Marktconsultatie
Het Havenbedrijf, Deltalinqs en VNPI hebben vaste afspraken over de manier waarop jaarlijks de hoogte van het havengeld wordt vastgesteld. Door gestructureerde marktconsultatie komt de sector tegemoet aan de wens van de overheid voor zelfregulering van de tarieven. Bij deze consultatie worden onder andere inflatie, marktomstandigheden en economische ontwikkelingen meegenomen. De tarieven gelden voor de zeehavens van Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Dordrecht en Moerdijk.

Havengeld
Havengeld is één van de inkomstenposten van het Havenbedrijf en wordt in rekening gebracht aan de rederijen die Rotterdam aandoen. In 2016 ontving het Havenbedrijf € 295 miljoen aan zeehavengeld en € 14 miljoen aan binnenhavengeld. De andere grote inkomstenbron van het Havenbedrijf is met € 349 miljoen de huur en erfpacht van terreinen.