Eerste trein Zijderoute van Amsterdam naar China

Trein Zijderoute vanuit Amsterdam naar China. Foto: Nunner.

De Amsterdamse haven is vanaf maart 2018 aangesloten op een moderne variant van de historische zijderoute. Tussen de Chinese stad Yiwu (regio Shanghai) en Amsterdam wordt een directe spoorverbinding tot stand gebracht, zo meldt Dienstverlener Nunner Logistics op 29 november.

Nunner Logistics plant de treinreis vanuit de TMA terminal in Amsterdam naar de de stad Tiwu in China. De trein legt een afstand af van 11.000 kilometer en rijdt door Duitsland, Polen, Wit-Rusland, Rusland en Kazachstan in minder dan 3 weken, de helft sneller dan een vrachtschip. Daarnaast is de CO2 uitstoot 20 keer minder dan luchtvracht, het is goedkoper en veiliger.

De nieuwe service is deel van China’s ‘One Belt, One Road Program’ die de oude zijde route tussen China en Europa nieuw leven inblaast. The originele zijde route dankt haar naam aan de lucratieve handel in zijde die langs deze route bedreven werd en die begon tijdens de Han dynastie (van 207 v.C. tot 220 n.C.).

Nunner, die de nieuwe verbinding realiseert, werkt hiervoor  nauw samen met het Oostenrijkse Rail Cargo Group (de tweede spoorvervoerder van Europa), met Havenbedrijf Amsterdam en met de eigenaar van de terminal TMA Logistics.  Nunner maakt gebruik van TMA terminal voor de opslag van staal dat binnenkomt per schip en dat per barge, trein of wegvervoer wordt gedistribueerd binnen Europa en naar Centraal Azië.

Willem Mantel, General Manager van TMA Logistics: “Via shortsea en barge verbinden we niet enkel Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk met de China trein, maar ook Rotterdam, Antwerpen en andere delen van Nederland en België zijn op een goedkope en duurzame wijze direct verbonden met onze terminal van waaruit de trein zal vertrekken.”

Rail Cargo’s Managing Director Tufan Khalaji: “Met deze nieuwe directe verbinding tussen Amsterdam en Yiwu kunnen we onze looptijden naar de Chinese kust verder optimaliseren. Yiwu ligt slechts 290 kilometer van Shanghai. Daarom is deze nieuwe verbinding de snelste route tussen Nederland en de oost kust van China.

Havenbedrijf Amsterdam is een sterke voorstander van deze nieuwe, duurzame treinverbinding, aangezien het de logistieke mogelijkheden uitbreidt van de Amsterdam Metropolitan Port. Koen Overtoom, CEO Port of Amsterdam: “Dit initiatief versterkt onze strategie om te groeien als multimodale haven. Niet alleen zal het een enorme stimulans geven aan onze logistieke hub functie in relatie tot andere belangrijke Europese logistieke centra, ook zal het de verschillende shortsea verbindingen vanuit Amsterdam versterken.”

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Jul 2019 >>
MTWTFSS
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Geen evenementen Geen evenementen