Havenbedrijf Rotterdam 5e partner in stroomeiland Noordzee

Havenbedrijf Rotterdam is de vijfde partner die mee doet met het ontwikkelen van een groot eiland midden in de Noordzee, de ‘North Sea Wind Power Hub’. Het eiland moet de verbinding worden tussen de nieuwe grote windmolenparken op de Noordzee met de omringende landen. 

Het plan voor de ‘North Sea Wind Power Hub’ zijn begin maart gepresenteerd. Het North Sea Wind Power Hub-consortium, dat tot nu toe bestond uit TenneT TSO B.V. (Nederland), Energinet (Denemarken), TenneT TSO GmbH (Duitsland) en Gasunie, zijn blij met de deelname van het Havenbedrijf. De recente ervaring van het Havenbedrijf met het creëren van de Tweede Maasvlakte is een belangrijke aanwinst voor het consortium.

De vijf partners gaan samen verder onderzoek doen naar de ontwikkeling van een grootschalig, duurzaam Europees energiesysteem op de Noordzee. Om de EU-klimaatdoelstellingen te halen moet er veel meer offshore-windenergievermogen op de Noordzee komen.  De schattingen daarvoor variëren van 70 GW tot 150 GW op de Noordzee in 2040. Een specifiek door het consortium ontwikkeld scenario, gebaseerd op de COP21-doelen van het klimaatakkoord van Parijs, gaat uit van 180 GW aan offshore-windvermogen op de Noordzee in 2045.

“Het havencomplex stoot een kleine 20 procent van alle CO2 van Nederland uit”, zegt Allard Castelein, CEO van het Havenbedrijf tegen NOS. “Dus wil Nederland die reductie halen, dan zal de haven moeten meedoen.”

Tienduizenden banen
De haven wil straks het hele industriegebied op hernieuwbare energie laten draaien. Daarvoor zijn zo’n duizend zeer grote windmolens nodig. Castelein heeft ook laten uitrekenen hoeveel banen het plan kan opleveren in de Rotterdamse haven. “Dit kan naar schatting werkgelegenheid creëren voor ongeveer 30.000 mensen in 2030. Dit is natuurlijk enorm aantrekkelijk. Als je andere industrieën ziet verminderen, kun je dit compenseren met nieuwe industrieën met nieuwe werkgelegenheid.”

Kosten
Op dit moment worden windmolenparken op zee nog dicht bij de kust aangelegd, om de prijs laag te houden. Maar volgens Mel Kroon van Tennet houdt dat op een gegeven moment op en moet er verder weg op zee gebouwd worden en dat wordt vanzelfsprekend duurder.

Doggersbank
Om te voorkomen dat de kosten dan enorm oplopen, is het beter om veel windmolens bij elkaar te zetten rond een nieuw eiland, zeggen Kroon en Castelein. Op een locatie die niet te diep is, waar veel wind staat en waar het mogelijk is om verbindingen te leggen met omliggende landen. Gekeken wordt daarom naar de Doggersbank.

 

 

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Oct 2018 >>
MTWTFSS
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >