Duitse schipper veroordeeld tot taakstraf van 180 uur

Foto: Pixabay.

De rechtbank Rotterdam heeft een 36-jarige man uit Bingen am Rhein (Duitsland) veroordeeld tot een taakstraf van 180 uur. De rechtbank acht bewezen dat de beroepsschipper schuldig is aan het zinken van een pleziervaartuig waardoor de opvarenden van het vaartuig in levensgevaar zijn gekomen. Twee opvarenden zijn ten gevolge van het ongeval overleden.

De verdachte was op 16 oktober 2013 de schipper van het motortankschip Werner Reich. De verdachte voer, net als de bestuurder van het motorjacht Bolero, opvarend op de Nieuwe Maas en is daarbij twee voor hem uit varende motorjachten genaderd, die hij met een fors verschil in snelheid tussendoor voorbij wilde varen.

De verdachte heeft zijn ongebruikelijke manier van voorbij varen van de Bolero niet aangekondigd met een geluidssignaal. Ook heeft hij niet nagegaan of de schipper van de Bolero op de hoogte was dat hij op die manier ging inhalen. Bij het naderen aan stuurboordzijde van de Bolero heeft de Werner Reich de Bolero geraakt, waarna de Bolero is gekapseisd en vrijwel direct is overvaren en gezonken.

De ervaren beroepsschipper kan de wijze van naderen van de Bolero verweten worden, wat uiteindelijk heeft geleid tot het zinken van het jacht. De verdachteheeft niet voldoende afstand gehouden en hij heeft onvoldoende gecontroleerd of zijn motortankschip Werner Reich aan stuurboordzijde de Bolero wel veilig kon gaan inhalen. Van de drie opvarenden op het motorjacht (vader, moeder en dochter) hebben de vader en de moeder de aanvaring niet overleefd
Onherstelbaar leed

Het leed dat door deze aanvaring is veroorzaakt, is groot en onherstelbaar. Twee van de kinderen hebben in hun slachtofferverklaringen het pijnlijke gemis van hun ouders indringend en treffend omschreven.

De dramatische aanvaring heeft ook in het leven van de verdachte diepe sporen getrokken. De verdachte heeft psychologische hulp gezocht om het ongeluk te kunnen verwerken. De rechtbank houdt ook daar rekening mee.
Hoewel de ernst van de bewezen feiten en de gevolgen daarvan reden voor een onvoorwaardelijke gevangenisstraf zouden kunnen zijn, ziet de rechtbank daarvan af vanwege de persoonlijke omstandigheden van de verdachte.

Alles afwegend acht de rechtbank een taakstraf van 180 uur passend en geboden. De taakstraf kan in Duitsland worden gedaan.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Aug 2018 >>
MTWTFSS
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >