Nederlandse mijnenjager vindt Duitse onderzeeboot uit Eerste Wereldoorlog

Stuurwiel, periscoop en luik van de gezonken onderzeeboot. Foto: Defensie.

Mijnenjager Zr. Ms. Makkum heeft 8,5 mijl uit de kust van Cap Barfleur (Normandië) het wrak gevonden van een Duitse onderzeeboot uit de Eerste Wereldoorlog. Het gaat hoogst waarschijnlijk om het wrak van de UC-69, die in 1917 zonk na een botsing met een andere Duitse onderzeeboot, de U-96.

De vondst dateert al van eind oktober, maar nu pas is bekend welk wrak het precies is.

De UC-69 vertrok op 4 december 1917 uit Zeebrugge om mijnen te leggen op de vaarwegen van en naar de Franse havenstad Cherbourg. Op 6 december ‘s avonds om ongeveer 20.00 uur werd de onderzeeboot per ongeluk geramd door U-96 die op weg was naar huis. 18 bemanningsleden inclusief commandant Oberleutnant zur See Hugo Thielmann konden nog overstappen op de U-96. De Duitse onderzeeboot zonk binnen 10 minuten, 11 bemanningsleden met zich meenemend. Op het moment dat de boot de zeebodem raakte, ontploften de boegtorpedo’s.

Ontdekt tijdens oefening
De Makkum, die momenteel deel uitmaakt van de Standing NATO Mine Counter Measures Group 1, ontdekte het Duitse wrak bij toeval. Het schip was tijdens een oefening bezig de zeebodem voor de Franse kust in kaart te brengen.

De bemanning ‘zag’ het wrak met de sonar op de bodem liggen. Op de zeekaarten werd vermeld dat er op die plaats een onbekend wrak moest liggen. Registers van gezonken schepen brachten echter geen uitkomst. Commandant van de Makkum luitenant-ter-zee der eerste klasse Maarten Veenstra besloot daarop het wrak de onderzoeken met de Self Propelled Variable Depth Sonar. Die maakte scherpe opnamen van de restanten van de onderzeeboot. Die werden opgestuurd naar onderzeebootdeskundige kapitein-luitenant-ter-zee b.d. Jouke Spoelstra.

Nadat hij de bouwtekeningen van de Duitse UC-klasse II onderzeeboten had bestudeerd, bleek dat het om de UC-69 ging.

Nederland mist sinds de Tweede Wereldoorlog nog altijd 1 onderzeeboot: de O 13. Die moet ergens op de Noordzee liggen. Er wordt regelmatig naar gezocht.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Apr 2018 >>
MTWTFSS
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Maritime Industry 2018

Binnenvaart beurs Maritime Industry wordt gehouden in Evenementenhal Gorinchem op 29, 30 en 31 mei 2018. Met ruim 500 exposanten wordt de complete sector voor de binnenvaart vertegenwoordigd in de Benelux. Het exposantenprofiel bestaat uit partijen die werkzaam zijn in of voor de machinebouw, reparatie, voortstuwing, aandrijving, installatietechniek, elektrotechnische installaties, brandstoffen, verzekeringen en banken, veiligheid, communicatie, navigatie, scheepsonderdelen, handel en bevrachting, haven, infrastructuur, brancheorganisaties, media, interieurbouw, dienstverlening, scheepsbouw en afbouw.

read more >

Electric & Hybrid Marine World Expo

De Electric & Hybrid Marine World Expo wordt van 27 tot en met 29 juni 2018 in Amsterdam gehouden en is uitsluitend bedoeld voor het demonstreren van de allernieuwste elektrische en hybride voortstuwingstechnologieën, -onderdelen en -oplossingen voor de maritieme industrie.

De Electric & Hybrid Marine World Expo is een internationaal evenement met standhouders en bezoekers uit de hele wereld en het is de enige beurs en conferentie waar nieuwe efficiënte voortstuwingstechnologieën en -onderdelen worden getoond aan een publiek van ontwerpers van voortstuwingssystemen, scheepseigenaren en -operators, botenbouwers, motorfabrikanten, scheepsarchitecten en operators/bevelhebbers van militaire vloten.

Bezoekers krijgen uitsluitend puur elektrische voortstuwingssystemen, hybride systemen en uiteraard de onderdelen daarvoor te zien en de genodigden zijn degenen die verantwoordelijk zijn voor de inkoop en specificatie van scheepsmotoren en -onderdelen.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →