Interview: “Meten is weten”

Aan boord van schepen wordt er steeds meer geautomatiseerd. Door de automatiseringen stijgt de behoefte om metingen uit te voeren. “Door metingen uit te voeren kun je bijvoorbeeld het verbruik en gedrag inzichtelijk maken, waardoor een stukje bewustwording wordt gecreëerd.” Wij spraken met Louis Potdevin, branchemanager Marine bij Krohne, over de mogelijkheden van metingen binnen de maritieme industrie.

Efficiënter te werk gaan
Tegenwoordig is steeds meer geautomatiseerd. Wel zo makkelijk. Ook op schepen speelt automatisering een steeds belangrijkere rol maar wil je automatiseren, is het belangrijk om precies te weten wat er aan boord gebeurd. Meetinstrumenten kunnen dit inzichtelijk maken. Dit maakt het werk niet alleen gebruiksvriendelijker en gemakkelijker, maar hierdoor kun je ook efficiënter te werk gaan. “Juist dit laatste punt is op dit moment een erg belangrijke drijfveer. Door inzichtelijk te krijgen wat je verbruik is, kunnen bedrijven hierop anticiperen en de kosten of uitstoot verlagen”, legt Potdevin uit. “Eigenlijk is het te vergelijken met Toon, de slimme thermostaat. Net als Toon hebben we met onze meetinstrumenten van Krohne geen invloed op het verbruik, we maken het alleen inzichtelijk. Aan de bedrijven de taak om hier op te reageren.”

Werken aan een groener imago
Niet alleen om de kosten te drukken willen steeds meer bedrijven gebruik maken van meetinstrumenten aan boord, ook om de uitstoot terug te dringen. Enerzijds om de komende wetgeving. “Schepen groter dan vijfduizend GT, die EU-havens aandoen, zijn vanaf 1 januari 2018 verplicht tot het monitoren, rapporteren en verifiëren (MRV) van hun emissies. Doen ze dit niet, volgen er boetes.” Anderzijds zijn er ook genoeg bedrijven die hun uitstoot naar beneden willen halen terwijl zij niet binnen bovengenoemde wetgeving vallen, merkt Potdevin. “Bedrijven vinden het steeds belangrijker om een groener imago te hebben en zich te onderscheiden van hun concurrenten. Daarnaast worden er ook steeds vaker tenders uitgeschreven met een ‘groene eis’. Dus de vraag naar meetinstrumenten wordt niet alleen gedreven vanuit wetgeving. Het is echt een mindset aan het worden.”

Kwaliteit meten
Tot slot merkt Potdevin dat kwaliteit ook steeds belangrijker wordt. “Een goed voorbeeld is de kwaliteit van Diesel. In Nederland is dit redelijk betrouwbaar, alleen lang niet overal. In sommige gevallen wordt Diesel nog teveel vermengd met lucht.” Op dit moment is een kwaliteitscontrole als deze nog niet opgenomen in de wereldwijde wetgeving, maar toch verwacht Krohne dat dit de komende periode belangrijk gaat worden. Daarom ontwikkelde zij een massaflowmeter waar bunkermetingen mee kunnen worden verricht. “Wij merkten dat hier vanuit de markt behoefte aan was. Zowel aan de kant van de klant als de toeleverancier”

Voorspellen wordt steeds belangrijker
Hoe ziet Potdevin de toekomst? “Het voorspellen wordt steeds belangrijker. Bedrijven willen steeds efficiënter werken vanuit een kostenbesparingsoogpunt, maar ook om milieuredenen.” Potdevin wijst op andere procesindustrieën. “In andere industrieën zijn ze toch al een stap verder. Een groot aantal metingen kunnen we kopiëren naar de zeevaart. Daar gaan we uiteindelijk heen.”

Krohne is een wereldwijde producent en leverancier van complete meetoplossingen voor industriële procesinstrumentatie. Louis Potdevin werkt sinds twee jaar als branchemanager bij Krohne en is verantwoordelijk voor de binnenvaart en scheepvaart binnen de maritieme industrie.

Door: Carlijn van Zuylen