Interview: “Meten is weten”

Foto: Krohne

Aan boord van schepen wordt er steeds meer geautomatiseerd. Door de automatiseringen stijgt de behoefte om metingen uit te voeren. “Door metingen uit te voeren kun je bijvoorbeeld het verbruik en gedrag inzichtelijk maken, waardoor een stukje bewustwording wordt gecreëerd.” Wij spraken met Louis Potdevin, branchemanager Marine bij Krohne, over de mogelijkheden van metingen binnen de maritieme industrie.

Efficiënter te werk gaan
Tegenwoordig is steeds meer geautomatiseerd. Wel zo makkelijk. Ook op schepen speelt automatisering een steeds belangrijkere rol maar wil je automatiseren, is het belangrijk om precies te weten wat er aan boord gebeurd. Meetinstrumenten kunnen dit inzichtelijk maken. Dit maakt het werk niet alleen gebruiksvriendelijker en gemakkelijker, maar hierdoor kun je ook efficiënter te werk gaan. “Juist dit laatste punt is op dit moment een erg belangrijke drijfveer. Door inzichtelijk te krijgen wat je verbruik is, kunnen bedrijven hierop anticiperen en de kosten of uitstoot verlagen”, legt Potdevin uit. “Eigenlijk is het te vergelijken met Toon, de slimme thermostaat. Net als Toon hebben we met onze meetinstrumenten van Krohne geen invloed op het verbruik, we maken het alleen inzichtelijk. Aan de bedrijven de taak om hier op te reageren.”

Werken aan een groener imago
Niet alleen om de kosten te drukken willen steeds meer bedrijven gebruik maken van meetinstrumenten aan boord, ook om de uitstoot terug te dringen. Enerzijds om de komende wetgeving. “Schepen groter dan vijfduizend GT, die EU-havens aandoen, zijn vanaf 1 januari 2018 verplicht tot het monitoren, rapporteren en verifiëren (MRV) van hun emissies. Doen ze dit niet, volgen er boetes.” Anderzijds zijn er ook genoeg bedrijven die hun uitstoot naar beneden willen halen terwijl zij niet binnen bovengenoemde wetgeving vallen, merkt Potdevin. “Bedrijven vinden het steeds belangrijker om een groener imago te hebben en zich te onderscheiden van hun concurrenten. Daarnaast worden er ook steeds vaker tenders uitgeschreven met een ‘groene eis’. Dus de vraag naar meetinstrumenten wordt niet alleen gedreven vanuit wetgeving. Het is echt een mindset aan het worden.”

Kwaliteit meten
Tot slot merkt Potdevin dat kwaliteit ook steeds belangrijker wordt. “Een goed voorbeeld is de kwaliteit van Diesel. In Nederland is dit redelijk betrouwbaar, alleen lang niet overal. In sommige gevallen wordt Diesel nog teveel vermengd met lucht.” Op dit moment is een kwaliteitscontrole als deze nog niet opgenomen in de wereldwijde wetgeving, maar toch verwacht Krohne dat dit de komende periode belangrijk gaat worden. Daarom ontwikkelde zij een massaflowmeter waar bunkermetingen mee kunnen worden verricht. “Wij merkten dat hier vanuit de markt behoefte aan was. Zowel aan de kant van de klant als de toeleverancier”

Voorspellen wordt steeds belangrijker
Hoe ziet Potdevin de toekomst? “Het voorspellen wordt steeds belangrijker. Bedrijven willen steeds efficiënter werken vanuit een kostenbesparingsoogpunt, maar ook om milieuredenen.” Potdevin wijst op andere procesindustrieën. “In andere industrieën zijn ze toch al een stap verder. Een groot aantal metingen kunnen we kopiëren naar de zeevaart. Daar gaan we uiteindelijk heen.”

Krohne is een wereldwijde producent en leverancier van complete meetoplossingen voor industriële procesinstrumentatie. Louis Potdevin werkt sinds twee jaar als branchemanager bij Krohne en is verantwoordelijk voor de binnenvaart en scheepvaart binnen de maritieme industrie.

Door: Carlijn van Zuylen 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Jan 2018 >>
MTWTFSS
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →