Grootste RoRo schip ter wereld arriveert in Rotterdam

Op dinsdag 24 oktober arriveerde de MV Celine voor de eerste keer in Rotterdam bij C.RO Ports in de Brittanniëhaven. MV Celine is het grootste Short Sea RoRo schip ter wereld.

MV Celine komt uit Ulsan, Korea en is gebouwd door Hyundai Heavy Industries. Rederij CLdN (Compagnie Luxembourgeoise d’Navigation) zet het gloednieuwe schip in op de route Rotterdam – Zeebrugge – Dublin – Zeebrugge – Rotterdam – Londen – Rotterdam in een wekelijkse rotatie. CLdN, voorheen bekend als Cobelfret, verzorgt al jarenlang RoRo tranport in Noord-West Europa.

C.RO Ports breidt terminalcapaciteit en spoorvervoer aanzienlijk uit in Rotterdam
De wens van CLdN om meer lading via Rotterdam te verschepen heeft ook zijn weerslag op de terminal van zusterbedrijf C.RO Ports SA in de Brittanniëhaven. C.RO Ports heeft op 23 oktober een overeenkomst met het Havenbedrijf Rotterdam en ProRail gesloten. Twee direct aan de terminal van C.RO Ports gelegen sporen en ondergelegen terreinen worden nu overgedragen aan C.RO Ports. De stuwadoor is hierdoor in staat haar spoorfaciliteit uit te breiden tot een volwaardige spoorterminal met vier sporen (opstellengte van 750 meter) en een separaat omloopspoor. In totaal gaat C.RO Ports € 30 tot € 40mln ten gunste van de terminal in Rotterdam investeren. Dit past in een onlangs aangekondigd investeringsprogramma van C.RO Ports in Noordwest-Europa van meer dan € 150 miljoen.

“De overeenkomst tussen Havenbedrijf, ProRail en C.RO Ports past in het beleid van het Havenbedrijf. Dat is gericht op een groei van vervoer per binnenvaart en spoor. Wij zijn dus erg blij  met deze ontwikkeling en de aanzienlijke investering van C.RO Ports om het spoorproduct verder uit te breiden”, aldus Ronald Paul, COO Havenbedrijf Rotterdam.

Ro/Ro cijfers Rotterdam
Het Roll on Roll off-volume steeg dit jaar in Rotterdam en groeide ten opzicht van de eerste 9 maanden van 2016 met 6,6 procent tot 17,9 miljoen ton. De toename is veroorzaakt door groei van deze goederenstroom op de meest dominante markt, het Verenigd Koninkrijk, maar ook door meer verkeer op nieuwe markten als Portugal, IJsland en de Scandinavische landen.