Nieuwe bediening sluizencomplex IJmuiden en Schellingwoude

Foto: Rijkswaterstaat.

De werkzaamheden voor de nieuwe zeesluis zijn in volle gang. Ondertussen zijn de bediening en besturing van de bestaande sluizen in IJmuiden en Schellingwoude, het gemaal en de spuisluis en Schellingwouderbrug vernieuwd.

Het nieuwe besturingssysteem levert niet alleen een betrouwbare doorgang voor het scheepvaartverkeer op. Onderdeel van het migratieproject was de aanleg van een vispassage, waardoor glasaal, schieraal, 3-doornige stekelbaars, spiering en bot een veilige doorgang vinden van en naar de Noordzee.

Alle vernieuwing duurde ruim 5 jaar
Om de betrouwbaarheid en de beschikbaarheid van de sluizencomplexen van IJmuiden en Schellingwoude in het Noordzeekanaal te garanderen, heeft Rijkswaterstaat de bedienings- en besturingssystemen van de objecten in IJmuiden en Schellingwoude vernieuwd en geïntegreerd in nieuwe bedienplekken. Dit betekent dat alle softwaresystemen volledig zijn vervangen. De totale ‘migratie’, dus de verhuizing en de vernieuwing, van alle systemen duurde ruim 5 jaar. Het ontwerp van een nieuwe bedienplek was een belangrijk onderdeel van het project. De bediensoftware, indeling van bedienschermen en de nieuwe bedienplek moesten zo ontworpen worden, dat het logisch is voor de bedienaars van zowel de bestaande complexen als van de nieuwe zeesluis IJmuiden.

Julian Sallows, Nautisch Adviseur van Havenbedrijf Amsterdam legt uit: ‘Je wilt niet dat je bij de oude zeesluis voor een bepaalde handeling het knopje links moet gebruiken en bij de nieuwe sluis het knopje rechts. Dat zou niet veilig zijn. Er moest dus een eenduidige bedienwijze komen voor alle sluizen.’

Hinder voor de omgeving
Tijdens de realisatie is zoveel mogelijk rekening gehouden met de scheepvaart om stremmingen te voorkomen. Hiervoor hebben betrokken partijen zoals Havenbedrijf Amsterdam en Rijkswaterstaat nauw samengewerkt. Resultaat: een geheel nieuw bediening- en besturingssysteem van de sluizencomplexen in IJmuiden en Schellingwoude. Nu wordt de Noordersluis op afstand bediend vanaf het gemaal in IJmuiden en het gemaal vanaf Schellingwoude. Hiervoor is een volledig nieuw camerasysteem aangelegd.

Vispassage Kleine Sluis IJmuiden
De aanpassingen bij de Kleine Sluis ten behoeve van de vispassage maakten onderdeel uit van het project Migratie besturingssystemen. Rijkswaterstaat heeft de Kleine Sluis op een innovatieve manier aangepast om – naast schepen – ook vissen te laten passeren. Hierbij wordt handig gebruik gemaakt van de bestaande schuiven in de sluisdeuren. Een automatisch besturingssysteem zet de schuiven in bepaalde standen, waardoor de vissen de sluis kunnen passeren richting de Noordzee of het Noordzeekanaal.

Rijkswaterstaat zet ook andere sluizen langs het Noordzeekanaal op deze manier in voor vismigratie. Het is één van de maatregelen die Rijkswaterstaat neemt om de doelen van de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) te bereiken. De KRW-maatregelen richten zich op het herstel van leefgebieden en het schoon en gezond houden van water.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Sep 2018 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >