Wärtsilä opent 4 Digital Acceleration Centres

Foto: Wärtsilä

Wärtsilä opent de eerste van in totaal vier Digital Acceleration Centres (DAC’s). Digital Acceleration Centres bieden een geweldige kans om in nauw verband met klanten, start-ups en partners samen te werken en onze klanten snel een meerwaarde te bieden. Dit heeft betrekking op de visie over ‘het meest geavanceerde intelligente schip’ uit de sector en andere baanbrekende projecten.

Wärtsilä versnelt de ontwikkelingen van haar bedrijf door gebruik te maken van Digital Acceleration Centres om nieuwe bedrijfsideeën te promoten. Het eerste Digital Acceleration Centre is deze maand in Helsinki (Finland) gelanceerd. Het tweede wordt in december geopend in Singapore en in 2018 worden nog twee acceleratiecentra verwacht, één in Centraal-Europa en één in Noord-Amerika. Daarnaast gaat Wärtsilä wereldwijd met haar klanten zogenaamde “pop-up” DAC’s uittesten.

De opening van de DAC’s is een wezenlijk onderdeel van Wärtsilä’s digitale transformatie, waarmee Wärtsilä omvormt tot een data-gedreven, door inzichten geleid, slim technologiebedrijf dat een duurzame samenleving mogelijk maakt.

“artificial intelligence’, ‘machine learning’, ‘block chain’ en virtuele realiteit”
“Bij het Digital Acceleration Centre draait alles om het bereiken van zakelijke resultaten in een vlot tempo. Door een start-up mindset aan te nemen, kunnen we onze klanten snel van prototype-ideeën voorzien. We maken hierbij gebruik van opkomende technologieën zoals ‘artificial intelligence’, ‘machine learning’, ‘block chain’ en virtuele realiteit”, aldus Marco Ryan, Chief Digital Officer van Wärtsilä.

Wärtsilä’s eerste Digital Acceleration Centre in Helsinki heeft al een paar maanden als bèta-versie gedraaid en met verscheidene partners zijn hierdoor projecten versneld. Een voorbeeld is een co-creatie met één van de grotere cruisebedrijven. Een van de grootste successen die het DAC van Helsinki heeft opgebracht is Wärtsilä’s strategie voor intelligente schepen (IVS).

“Het Digital Acceleration Centre toont zijn ware kracht in complexe concepten als de intelligente schepen. Binnen slechts enkele weken hebben we een afgestemde strategie, concepten, roadmaps en technologische vereisten gecreëerd die ons anders maanden of jaren zouden kosten. Elk concept kan in kleinere projecten worden verdeeld, die sneller dan ooit te voren worden uitgebroed en ontwikkeld tot Minimal Viable Products (MVP, minimaal levensvatbare producten). Zelfs als een idee in de incubatiefase mislukt, zien we dit als leermogelijkheid en als waardevol inzicht in het bouwen aan een betere oplossing”, vervolgt Marco Ryan.

Een van de eerste ondernemingen die Wärtsilä in dit kader heeft aangekocht, Eniram, heeft jarenlang samengewerkt met Royal Caribbean Cruise Line (RCL) aan optimalisering van de vloot- en scheepvaartactiviteiten, vermindering van emissies en besparing van brandstofkosten. Op basis van deze ervaring werken Wärtsilä en RCL nu nauw samen in een partnerschap aan de verdere ontwikkeling van alle aspecten van het intelligente schip en maken hierbij gebruik van het DAC om aantal prototypen te versnellen.

Het laatste voorbeeld van de strategie voor intelligente schepen is terug te vinden in Wärtsilä’s overname van Guidance Marine Limited, een technologieleider in de maritieme branche voor sensoroplossingen die zich bezig houdt met dynamische positionering en andere systemen voor scheepscontrole.

Een ander voorbeeld is de met succes afgeronde ‘remote control’ navigatietest in augustus die samen met Gulfmark Offshore, de Amerikaanse operator, werd uitgevoerd. Het schip werd buiten de Noordzeekust van Schotland getest aan de hand van een reeks manoeuvres met behulp van een combinatie van dynamische positionering (DP) en handbediening van de joystick. Het opmerkelijk hierbij was dat het testschip zich in de Noordzee bevond, terwijl de afstandsbediening plaatsvond vanuit het Wärtsilä-kantoor in San Diego, Californië, zo’n 8000 km verderop. Deze test werd uitgevoerd met behulp een satellietcommunicatieverbinding met standaard bandbreedte. Voor de communicatie tussen schip en het ‘operation work station’ op afstand werd geen enkele landgebaseerde technologie gebruikt.

“Deze recente voorbeelden laten zien dat we in hoog tempo nieuwe ideeën en bedrijfsmodellen kunnen testen. Voorheen, en wellicht is dat te danken aan onze trotse technologische traditie, zouden we nooit een nieuw product willen onthullen voordat het perfect en volledig getest was. Met de DAC’s houden we onze focus gericht op kwaliteit en resultaten, maar bereiken we dat via een flexibelere, zogenaamde ‘disruptive innovatie’ aanpak die snel prototypes oplevert. De successen dusver bewijzen dat we Wärtsilä snel kunnen transformeren,” aldus Marco Ryan.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Aug 2018 >>
MTWTFSS
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >