Helft geloste containers in Rotterdam komt van containerreus

MOL Triumph van 20.170 TEU arriveerde in Rotterdam in mei dit jaar. Foto: Port of Rotterdam.

In 2016 deden ruim 900 containerschepen van de grootste twee soorten de Rotterdamse haven aan om containers te lossen, 2,5 keer zoveel als in 2011. Deze containerreuzen voerden samen bijna de helft van de in Rotterdam geloste beladen containers aan. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe analyses van bestaande en nieuwe (big data) bronnen in het innovatieprogramma.

Op een containerreus past meer dan 10.000 TEU. Per bezoek lost een containerreus gemiddeld bijna 3000 beladen containers op de Nederlandse kade. Het relatief kleine aantal containerreuzen voerden in 2016 ruim 2,5 miljoen TEU aan, dat is 8% van alle containerschepen die komen lossen. De kleinere containerschepen voerden 2,8 miljoen TEU aan. In 2011 verzorgden de containerreuzen nog 16% van de containeraanvoer.

Waar komen al die zeecontainers vandaan en waar gaan ze naar toe?
De containerreuzen zijn vooral afkomstig vanuit Chinese havens en komen via andere Aziatische havens naar Europa, waar ze meestal ook in meerdere havens lossen. Van de containers die deze reuzen op de Rotterdamse kade zetten, gaat ongeveer 22% met andere zeeschepen naar andere zeehavens. Bij dit zogenaamde transshipment worden de containers verder vervoerd door gemiddeld 23 andere schepen. Deze vaak kleinere schepen brengen de containers dan vooral naar havens in andere Europese landen zoals het Verenigd Koninkrijk (20%), Rusland (16%), Ierland (11%) en Zweden (11%).

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Sep 2019 >>
MTWTFSS
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Geen evenementen Geen evenementen