“Wat ik vroeger met lego kon maken doe ik nu in het echt”

Of er nu een kermisattractie, een kraan voor op een schip, grote sluisdeuren voor het Panamakanaal of een casco van een jacht gebouwd moet worden, overal is een ingenieur voor nodig. De ingenieur berekent bijvoorbeeld of een ontwerp wel stevig genoeg is, of  de kraan een bepaalt gewicht aankan, of dat een deur op een bepaalde plek wel veilig is. Zij maken ook bouwtekeningen van schepen die zo naar de werf gestuurd kunnen worden om het schip te produceren. VIRO is een ingenieursbedrijf met 600 ingenieurs in diverse industriële sectoren van offshore en scheepsbouw tot lucht- en ruimtevaart. Wij spraken met Michiel de Jongh, hij is zelf als ingenieur begonnen bij VIRO en uitgegroeid tot afdelingshoofd van 27 ingenieurs.

“Het mooiste aan dit vak is om oplossingen te bedenken voor technische problemen en het creëren van nieuwe dingen. Wat ik vroeger met lego kon maken doe ik nu in het echt.”, vertelt Michiel.

Michiel is altijd al breed geïnteresseerd in de techniek geweest. “Toen ik bij VIRO begon in 2010 kwam ik in een leuk breed werkveld te werken en vanaf dag 1 ben ik met offshore projecten bezig geweest.” Michiel ontdekte al snel dat er een overlap in de techniek zit van offshore en luchtvaart. “Offshore is groter en zwaarder maar de constructies zijn vergelijkbaar. Net als in luchtvaart en scheepsbouw, daar zit ook veel overlap in.”

VIRO een aantrekkelijke werkgever
Volgens Michiel is VIRO een aantrekkelijke werkgever voor ingenieurs omdat er veel te kiezen valt. Met de VIRO Academy is er voor ingenieurs volop ruimte voor groei en ontwikkeling, er worden opleidingstrajecten en loopbanen uitgestippeld. “Omdat VIRO zo breed is aan diverse industriële sectoren kun je doen wat je leuk vindt, er is altijd iets mogelijk.”

“Mooi project voor Ulstein”
Een van de mooiste projecten waar Michiel zelf aan gewerkt heeft was voor Ulstein Equipment. “Met een team van 7 ingenieurs hebben wij een stinger handling systeem ontworpen voor een pijpenlegger. Dat systeem begeleidt de pijp die uit het schip komt. Normaal gesproken wordt dat gedaan met staalkabels en katrollen maar wij hebben een alternatief ontworpen met kettingschakels. Het ontwerp is helaas nooit uitgevoerd maar heeft wel een IRO Innovatieprijs gewonnen in 2013.”

Ervaren senioren zijn moeilijker te vinden dan jonge starters
In veel sectoren is het moeilijk om mensen te vinden in de techniek, zo ook voor VIRO. “Het is absoluut moeilijk om mensen te vinden, helemaal in de scheepsbouw en offshore. We hebben onze eigen recruitment afdeling en die zijn daar fulltime mee bezig. En daarbij zijn jonge mensen makkelijker te vinden dan ervaren senioren”, aldus Michiel.

Op de vraag op VIRO ook lastige tijden doormaakt antwoord Michiel: “Wij hebben behoorlijk last van de crises omdat wij aan het eind van de keten zitten. Of bedrijven doen de engineering zelf. Daarom zijn wij meer in de scheepsbouw gaan doen. Een tanker voor Kooiman bijvoorbeeld, Kooiman heeft het ontwerp gemaakt en wij doen de engineering.”

In levende lijve zien waar aan gewerkt is 
De mensen bij VIRO zien niet altijd in levende lijve waar zij zelf aan gewerkt hebben, maar soms gaan zij langs op locatie. “Ik ben wel een keer naar de werf van keppel Verolme gegaan om naar een platform te kijken waar ik aan de constructie van een romp gewerkt had. In het droogdok zie je dan hoe immens groot het in het echt is, erg indrukwekkend, dat besef je niet als je aan het werk bent op de computer.”

Over Michiel de Jongh
Michiel de Jongh is 32 jaar oud en heeft Mechanical Engineering bij Avans Hoge school gestudeerd en Lucht- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft. Hij is in 2010 begonnen bij VIRO als ingenieur en is nu afdelingshoofd van 27 ingenieurs bij VIRO. VIRO heeft opdrachtgevers als Ulstein, IHC, Feadship en GustoMSC.

Door: Coco Kossmann