Duurzaamheid in de kranenwereld

Dit artikel wordt u aangeboden door Mteck

Kostenefficiëntie en duurzaamheid, twee onderwerpen waar in de offshore en maritieme industrie veel over gesproken wordt. Er zijn veel ontwikkelingen en innovaties gaande op dit gebied. Deze twee onderwerpen komen nu ook steeds meer ter sprake bij de ontwikkeling en het onderhoud van kranen, en de innovatie van volledig elektrische kranen weten dit zelfs naar het volgende level te tillen.

Investeren in duurzame kranen
De aanschaf en het onderhoud van kranen in de industrie kunnen behoorlijk veel geld kosten. Naast de aanschafkosten van de kraan, heb je natuurlijk ook te maken met onderhoudskosten, net als de kosten voor het gebruik van de kranen. De volledige elektrische kranen kunnen hierin een besparende oplossing zijn als het op kostenefficiëntie en duurzaamheid aankomt. Door gebruik te maken van elektriciteit voor de aandrijving van de kranen wordt er niet alleen CO2 bespaard, er wordt ook elektriciteit opgewekt bij het gebruik van de kranen. Bij de negatieve bewegingen van de kraan wordt elektriciteit gegenereerd die meteen weer terug wordt geleverd aan het net. Hierdoor nemen de kosten voor de bediening van de kranen af. Doordat er zelfs al bij de ontwikkeling van deze kranen rekening wordt gehouden met de kosten op de lange termijn en de duurzaamheid, is het gelukt om de kranen niet alleen duurzamer te maken in het gebruik, maar ook bij de aanschaf. De materialen die gebruikt worden voor deze kranen, worden namelijk op een duurzame manier geproduceerd, en gaan daardoor meer dan 30 jaar mee.

3000 draaiuren – €0,- onderhoud
Door de duurzame manier van produceren, wordt er ook flink bespaard op onderhoud. De kraan Mteck 200 E die op een schip van Nederlands grootste baggeraar geplaatst is, heeft bijvoorbeeld na 3000 draaiuren nog steeds amper onderhoud nodig gehad. Dit zorgt voor een grote besparing bij de klant, aangezien zowel het onderhoud als de stilstand van een kraan geld kost. Door de kranen nagenoeg onderhoudsvrij te ontwikkelen, is hier een flinke kostenreductie ontstaan.

Dankzij de goede ervaringen die deze baggeraar met deze eerste kraan heeft, heeft dit bedrijf ook al een bestelling gedaan voor een tweede elektrische kraan, namelijk een Mteck 400 E. Deze zal worden geplaatst op een door LNG aangedreven baggerschip van de onderneming. Het grote nadeel van de inzet van een elektrische kraan op een LNG schip is dat er een vertraging ontstaat bij de directe vraag naar vermogen. Bij het gebruik van LNG generatoren ontstaat namelijk vaak een bewegingsvertraging van 7-8 seconden, kostbare tijd die ongewenst is voor  machinist en voor  de klant. Bij een kraan op een schip kan de energie die kranen opwekken bij negatieve bewegingen natuurlijk niet terug worden geleverd aan het net. In deze constructie is er dan ook gekozen voor een oplossing met batterijen, welke bij iedere negatieve hijsbeweging worden opgeladen.

Uitdagingen in de innovaties
Kranen bouwen op een innoverende manier gaat natuurlijk niet gepaard zonder uitdagingen. Om de kwaliteit van de kranen te bewaken, is het noodzakelijk dat er alleen gebruik gemaakt wordt van bewezen technieken. In een markt waarin je als bedrijf voorop wil lopen op het gebied van innovatie is dat lastig, je wil namelijk niet wachten totdat een techniek volledig bewezen is. Hierdoor ontstaat dan ook dat iedere bestelde kraan altijd net ietsje beter is dan de vorige afgeleverde. Een andere uitdaging in het zo duurzaam mogelijk ontwikkelen en inzetten van materieel, is dat standaard materieel vaak op lange termijn niet de beste oplossing is. Mteck heeft er bij de ontwikkelingen van haar kranen dan ook voor gekozen om alles op maat voor de klant te engineeren, waardoor de klant een kraan heeft die beter bij haar past en alleen daarom al langer mee zal gaan. Daarnaast is er gekozen voor extra zwaar uitgevoerde draaipunten op de gehele machine, waardoor een lagere wrijvingsweerstand en daarmee een langere levensduur ontstaat.

De grootste uitdaging zit hem echter in het onderhoud. Bij veel kranenontwikkelaars komt een groot deel van de omzet uit het onderhoud van deze kranen. Als er kranen ontwikkeld gaan worden die amper nog onderhoud nodig hebben en tevens een langere levensduur dan de standaard in de industrie, zal dus een groot deel van de omzet verloren raken. Mteck heeft echter de keuze gemaakt om hier toch voor te gaan, en is er van overtuigd dat de kranen zoveel waarde toevoegen voor hun klanten, dat zij al snel over zullen gaan tot de aanschaf van meerdere nieuwe kranen bij het bedrijf.

De toekomst van duurzame kranen
Elektrische kranen zijn de toekomst van de gehele industrie. Of het nu gaat om grote kranen op het land, of iets kleinere op schepen, er zijn flinke besparingen te behalen op de lange termijn dankzij deze innovaties. De verwachting is dan ook dat steeds meer ondernemingen in de bagger-, offshore en maritieme industrie de overstap gaan maken naar duurzamere kranen. Een volledige elektrische kraan die ook nog eens elektriciteit teruglevert aan het net is dan een logische keuze, zeker gezien de lage onderhoudskosten en de levensduur van deze kranen. Over de hele wereld worden er al investeringen gedaan in volledige elektrische kranen, en de verwachting is dat, zeker gezien de huidige focus op duurzaamheid, er nog vele elektrische kranen zullen volgen.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Oct 2017 >>
MTWTFSS
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Geen evenementen Geen evenementen