Duurzaamheid in de kranenwereld

Dit artikel wordt u aangeboden door Mteck

Kostenefficiëntie en duurzaamheid, twee onderwerpen waar in de offshore en maritieme industrie veel over gesproken wordt. Er zijn veel ontwikkelingen en innovaties gaande op dit gebied. Deze twee onderwerpen komen nu ook steeds meer ter sprake bij de ontwikkeling en het onderhoud van kranen, en de innovatie van volledig elektrische kranen weten dit zelfs naar het volgende level te tillen.

Investeren in duurzame kranen
De aanschaf en het onderhoud van kranen in de industrie kunnen behoorlijk veel geld kosten. Naast de aanschafkosten van de kraan, heb je natuurlijk ook te maken met onderhoudskosten, net als de kosten voor het gebruik van de kranen. De volledige elektrische kranen kunnen hierin een besparende oplossing zijn als het op kostenefficiëntie en duurzaamheid aankomt. Door gebruik te maken van elektriciteit voor de aandrijving van de kranen wordt er niet alleen CO2 bespaard, er wordt ook elektriciteit opgewekt bij het gebruik van de kranen. Bij de negatieve bewegingen van de kraan wordt elektriciteit gegenereerd die meteen weer terug wordt geleverd aan het net. Hierdoor nemen de kosten voor de bediening van de kranen af. Doordat er zelfs al bij de ontwikkeling van deze kranen rekening wordt gehouden met de kosten op de lange termijn en de duurzaamheid, is het gelukt om de kranen niet alleen duurzamer te maken in het gebruik, maar ook bij de aanschaf. De materialen die gebruikt worden voor deze kranen, worden namelijk op een duurzame manier geproduceerd, en gaan daardoor meer dan 30 jaar mee.

3000 draaiuren – €0,- onderhoud
Door de duurzame manier van produceren, wordt er ook flink bespaard op onderhoud. De kraan Mteck 200 E die op een schip van Nederlands grootste baggeraar geplaatst is, heeft bijvoorbeeld na 3000 draaiuren nog steeds amper onderhoud nodig gehad. Dit zorgt voor een grote besparing bij de klant, aangezien zowel het onderhoud als de stilstand van een kraan geld kost. Door de kranen nagenoeg onderhoudsvrij te ontwikkelen, is hier een flinke kostenreductie ontstaan.

Dankzij de goede ervaringen die deze baggeraar met deze eerste kraan heeft, heeft dit bedrijf ook al een bestelling gedaan voor een tweede elektrische kraan, namelijk een Mteck 400 E. Deze zal worden geplaatst op een door LNG aangedreven baggerschip van de onderneming. Het grote nadeel van de inzet van een elektrische kraan op een LNG schip is dat er een vertraging ontstaat bij de directe vraag naar vermogen. Bij het gebruik van LNG generatoren ontstaat namelijk vaak een bewegingsvertraging van 7-8 seconden, kostbare tijd die ongewenst is voor  machinist en voor  de klant. Bij een kraan op een schip kan de energie die kranen opwekken bij negatieve bewegingen natuurlijk niet terug worden geleverd aan het net. In deze constructie is er dan ook gekozen voor een oplossing met batterijen, welke bij iedere negatieve hijsbeweging worden opgeladen.

Uitdagingen in de innovaties
Kranen bouwen op een innoverende manier gaat natuurlijk niet gepaard zonder uitdagingen. Om de kwaliteit van de kranen te bewaken, is het noodzakelijk dat er alleen gebruik gemaakt wordt van bewezen technieken. In een markt waarin je als bedrijf voorop wil lopen op het gebied van innovatie is dat lastig, je wil namelijk niet wachten totdat een techniek volledig bewezen is. Hierdoor ontstaat dan ook dat iedere bestelde kraan altijd net ietsje beter is dan de vorige afgeleverde. Een andere uitdaging in het zo duurzaam mogelijk ontwikkelen en inzetten van materieel, is dat standaard materieel vaak op lange termijn niet de beste oplossing is. Mteck heeft er bij de ontwikkelingen van haar kranen dan ook voor gekozen om alles op maat voor de klant te engineeren, waardoor de klant een kraan heeft die beter bij haar past en alleen daarom al langer mee zal gaan. Daarnaast is er gekozen voor extra zwaar uitgevoerde draaipunten op de gehele machine, waardoor een lagere wrijvingsweerstand en daarmee een langere levensduur ontstaat.

De grootste uitdaging zit hem echter in het onderhoud. Bij veel kranenontwikkelaars komt een groot deel van de omzet uit het onderhoud van deze kranen. Als er kranen ontwikkeld gaan worden die amper nog onderhoud nodig hebben en tevens een langere levensduur dan de standaard in de industrie, zal dus een groot deel van de omzet verloren raken. Mteck heeft echter de keuze gemaakt om hier toch voor te gaan, en is er van overtuigd dat de kranen zoveel waarde toevoegen voor hun klanten, dat zij al snel over zullen gaan tot de aanschaf van meerdere nieuwe kranen bij het bedrijf.

De toekomst van duurzame kranen
Elektrische kranen zijn de toekomst van de gehele industrie. Of het nu gaat om grote kranen op het land, of iets kleinere op schepen, er zijn flinke besparingen te behalen op de lange termijn dankzij deze innovaties. De verwachting is dan ook dat steeds meer ondernemingen in de bagger-, offshore en maritieme industrie de overstap gaan maken naar duurzamere kranen. Een volledige elektrische kraan die ook nog eens elektriciteit teruglevert aan het net is dan een logische keuze, zeker gezien de lage onderhoudskosten en de levensduur van deze kranen. Over de hele wereld worden er al investeringen gedaan in volledige elektrische kranen, en de verwachting is dat, zeker gezien de huidige focus op duurzaamheid, er nog vele elektrische kranen zullen volgen.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Jun 2018 >>
MTWTFSS
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

Zeeuwse Havendagen 22, 23 en 24 juni

Kom naar de havengebieden van Vlissingen en Terneuzen in North Sea Port tijdens de Zeeuwse Havendagen op 22, 23 en 24 juni. Er zijn bedrijfsbezoeken en rond­vaarten tot demonstraties en optredens van zowel Ne­derlandse als Vlaamse artiesten. Het startschot wordt op vrijdag 22 juni in Vlissingen gegeven met het North Sea Port havencongres. Voor het brede publiek begint de pret de dag erna.

Open Havendag Zeeland op zaterdag 23 juni
Voor de Open Havendag Zeeland slaan ZPPC (Zeeland Port Promotion Council), Stichting Havendagen en North Sea Port dit jaar voor het eerst de handen ineen. In Terneuzen vindt dit evenement plaats op het terrein van het Portaal van Vlaanderen aan het sluizencomplex. In Vlissingen moet je op het terrein van Damen Shiprepair zijn. Op beide lo­caties presenteren veel bedrijven zichzelf aan het grote publiek. Wil je zelf de haven verkennen? Dat kan ook! Boek een rondvaart of een rondleiding per bus of ga op bezoek bij de deelnemende bedrijven.

Gratis pendelbussen tussen Terneuzen en Vlissingen
Pendelbussen rijden gratis tussen Ter­neuzen (Portaal van Vlaanderen) en Vlissingen (Damen Shiprepair). Er is overal voldoende parkeerruimte. Vanaf het treinstation Vlissin­gen naar Damen Shiprepair rijdt ook een gratis pendelbus.

Haven zoekt talent op carrièremarkt
De bedrijven in North Sea Port groeien en bloeien. Ze zijn hard op zoek naar fris talent en ervaren rotten om dat verhaal mee te schrijven. Daarom vindt op zaterdag 23 juni een carrièremarkt plaats. Ben je op zoek naar een nieuwe baan? Wil je graag jouw loopbaan een nieuwe richting geven? Zorg dan dat je erbij bent. Je krijgt uit­leg over de vacatures en een rondleiding in de haven.

Ga voor meer informatie naar www.zeeuwsehavendagen.nl.

read more >

Open dag Eemshaven zaterdag 23 juni

Op zaterdag 23 juni van 10.00 tot 17.00 uur organiseert Groningen Seaports een Open Dag in de Eemshaven. Een veelzijdig programma voor jong en oud. Van informatietochten met bussen tot wateractiviteiten en er is een groot plein met foodtrucks en activiteiten.

Centrale punten in het hele programma zijn het bedrijf Wijnne Barends en het gebouwencomplex Nijlicht. Op het terrein van Wijnne Barends is een  groot ‘gezelligheidsplein’ ingericht met foodtrucks, springkussens, een bungee trampoline, schmink en muziek. In Nijlicht vindt een informatiemarkt plaats, waar onder andere de firma’s TenneT, Lagerwey, Aldel, Rob Ubels Waddenribtochten en Theo Pouw acte de présence geven. Deze bedrijven zullen onder andere aandacht schenken aan de vacatures die er zijn of komen en geven een doorkijkje in alle lopende en toekomstige projecten in en nabij de Eemshaven.

Rondritten per bus
Er rijden er voortdurend bussen vanaf NS station Eemshaven, Wijnne en Barends en Nijlicht rond volgens het bekende ‘hop on hop off’ systeem. Deze route leidt de bezoeker langs allerlei bedrijven en projecten in de haven.

Wateractiviteiten
Natuurlijk is de haven ook vanaf het water te bekijken. Zo biedt AG Ems (Borkumlijn) twee gratis rondvaarten aan. Verder wordt de hoogste windturbine van Nederland, David van de firma Lagerwey, opengesteld voor het publiek, opent het Zeemanshuis haar deuren, kun je terecht bij Restaurant Diekgat, waar ook Ron Burema RIB varen zich presenteert en ligt de Ecolution van Wubbo Ockels in de haven. En nog veel meer!

Extra treinen
Speciaal voor de open dag heeft Arriva haar dienstregeling voor het treinvervoer naar het nieuwe treinstation Eemshaven – die normaal is afgestemd op de vaartijden van de boot naar
Borkum – uitgebreid. Bezoekers kunnen de hele dag door gebruik maken van de trein. Hiervoor is zelfs een extra voordelig dagticket beschikbaar, waarop kinderen tot en met 11 jaar gratis meereizen. Vanaf half negen rijdt de trein ieder half uur vanuit Groningen naar de Eemshaven. De laatste (extra) reismogelijkheid vanuit de Eemshaven vertrekt om 17:52 uur richting Groningen.

Auto
Komt u toch met de auto, dan is er parkeergelegenheid in de omgeving van Nijlicht, het Zeemanshuis en bij Wijnne Barends. Borden geven dit aan bij binnenkomst in de haven.

Programma
Vanaf 15 juni is het definitieve programma te zien op www.groningen-seaports.com

read more >

Electric & Hybrid Marine World Expo

De Electric & Hybrid Marine World Expo wordt van 27 tot en met 29 juni 2018 in Amsterdam gehouden en is uitsluitend bedoeld voor het demonstreren van de allernieuwste elektrische en hybride voortstuwingstechnologieën, -onderdelen en -oplossingen voor de maritieme industrie.

De Electric & Hybrid Marine World Expo is een internationaal evenement met standhouders en bezoekers uit de hele wereld en het is de enige beurs en conferentie waar nieuwe efficiënte voortstuwingstechnologieën en -onderdelen worden getoond aan een publiek van ontwerpers van voortstuwingssystemen, scheepseigenaren en -operators, botenbouwers, motorfabrikanten, scheepsarchitecten en operators/bevelhebbers van militaire vloten.

Bezoekers krijgen uitsluitend puur elektrische voortstuwingssystemen, hybride systemen en uiteraard de onderdelen daarvoor te zien en de genodigden zijn degenen die verantwoordelijk zijn voor de inkoop en specificatie van scheepsmotoren en -onderdelen.

read more >