Duurzaamheid in de kranenwereld

Dit artikel wordt u aangeboden door Mteck

Kostenefficiëntie en duurzaamheid, twee onderwerpen waar in de offshore en maritieme industrie veel over gesproken wordt. Er zijn veel ontwikkelingen en innovaties gaande op dit gebied. Deze twee onderwerpen komen nu ook steeds meer ter sprake bij de ontwikkeling en het onderhoud van kranen, en de innovatie van volledig elektrische kranen weten dit zelfs naar het volgende level te tillen.

Investeren in duurzame kranen
De aanschaf en het onderhoud van kranen in de industrie kunnen behoorlijk veel geld kosten. Naast de aanschafkosten van de kraan, heb je natuurlijk ook te maken met onderhoudskosten, net als de kosten voor het gebruik van de kranen. De volledige elektrische kranen kunnen hierin een besparende oplossing zijn als het op kostenefficiëntie en duurzaamheid aankomt. Door gebruik te maken van elektriciteit voor de aandrijving van de kranen wordt er niet alleen CO2 bespaard, er wordt ook elektriciteit opgewekt bij het gebruik van de kranen. Bij de negatieve bewegingen van de kraan wordt elektriciteit gegenereerd die meteen weer terug wordt geleverd aan het net. Hierdoor nemen de kosten voor de bediening van de kranen af. Doordat er zelfs al bij de ontwikkeling van deze kranen rekening wordt gehouden met de kosten op de lange termijn en de duurzaamheid, is het gelukt om de kranen niet alleen duurzamer te maken in het gebruik, maar ook bij de aanschaf. De materialen die gebruikt worden voor deze kranen, worden namelijk op een duurzame manier geproduceerd, en gaan daardoor meer dan 30 jaar mee.

3000 draaiuren – €0,- onderhoud
Door de duurzame manier van produceren, wordt er ook flink bespaard op onderhoud. De kraan Mteck 200 E die op een schip van Nederlands grootste baggeraar geplaatst is, heeft bijvoorbeeld na 3000 draaiuren nog steeds amper onderhoud nodig gehad. Dit zorgt voor een grote besparing bij de klant, aangezien zowel het onderhoud als de stilstand van een kraan geld kost. Door de kranen nagenoeg onderhoudsvrij te ontwikkelen, is hier een flinke kostenreductie ontstaan.

Dankzij de goede ervaringen die deze baggeraar met deze eerste kraan heeft, heeft dit bedrijf ook al een bestelling gedaan voor een tweede elektrische kraan, namelijk een Mteck 400 E. Deze zal worden geplaatst op een door LNG aangedreven baggerschip van de onderneming. Het grote nadeel van de inzet van een elektrische kraan op een LNG schip is dat er een vertraging ontstaat bij de directe vraag naar vermogen. Bij het gebruik van LNG generatoren ontstaat namelijk vaak een bewegingsvertraging van 7-8 seconden, kostbare tijd die ongewenst is voor  machinist en voor  de klant. Bij een kraan op een schip kan de energie die kranen opwekken bij negatieve bewegingen natuurlijk niet terug worden geleverd aan het net. In deze constructie is er dan ook gekozen voor een oplossing met batterijen, welke bij iedere negatieve hijsbeweging worden opgeladen.

Uitdagingen in de innovaties
Kranen bouwen op een innoverende manier gaat natuurlijk niet gepaard zonder uitdagingen. Om de kwaliteit van de kranen te bewaken, is het noodzakelijk dat er alleen gebruik gemaakt wordt van bewezen technieken. In een markt waarin je als bedrijf voorop wil lopen op het gebied van innovatie is dat lastig, je wil namelijk niet wachten totdat een techniek volledig bewezen is. Hierdoor ontstaat dan ook dat iedere bestelde kraan altijd net ietsje beter is dan de vorige afgeleverde. Een andere uitdaging in het zo duurzaam mogelijk ontwikkelen en inzetten van materieel, is dat standaard materieel vaak op lange termijn niet de beste oplossing is. Mteck heeft er bij de ontwikkelingen van haar kranen dan ook voor gekozen om alles op maat voor de klant te engineeren, waardoor de klant een kraan heeft die beter bij haar past en alleen daarom al langer mee zal gaan. Daarnaast is er gekozen voor extra zwaar uitgevoerde draaipunten op de gehele machine, waardoor een lagere wrijvingsweerstand en daarmee een langere levensduur ontstaat.

De grootste uitdaging zit hem echter in het onderhoud. Bij veel kranenontwikkelaars komt een groot deel van de omzet uit het onderhoud van deze kranen. Als er kranen ontwikkeld gaan worden die amper nog onderhoud nodig hebben en tevens een langere levensduur dan de standaard in de industrie, zal dus een groot deel van de omzet verloren raken. Mteck heeft echter de keuze gemaakt om hier toch voor te gaan, en is er van overtuigd dat de kranen zoveel waarde toevoegen voor hun klanten, dat zij al snel over zullen gaan tot de aanschaf van meerdere nieuwe kranen bij het bedrijf.

De toekomst van duurzame kranen
Elektrische kranen zijn de toekomst van de gehele industrie. Of het nu gaat om grote kranen op het land, of iets kleinere op schepen, er zijn flinke besparingen te behalen op de lange termijn dankzij deze innovaties. De verwachting is dan ook dat steeds meer ondernemingen in de bagger-, offshore en maritieme industrie de overstap gaan maken naar duurzamere kranen. Een volledige elektrische kraan die ook nog eens elektriciteit teruglevert aan het net is dan een logische keuze, zeker gezien de lage onderhoudskosten en de levensduur van deze kranen. Over de hele wereld worden er al investeringen gedaan in volledige elektrische kranen, en de verwachting is dat, zeker gezien de huidige focus op duurzaamheid, er nog vele elektrische kranen zullen volgen.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Dec 2017 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →