Duurzaamheid in de kranenwereld

Dit artikel wordt u aangeboden door Mteck

Kostenefficiëntie en duurzaamheid, twee onderwerpen waar in de offshore en maritieme industrie veel over gesproken wordt. Er zijn veel ontwikkelingen en innovaties gaande op dit gebied. Deze twee onderwerpen komen nu ook steeds meer ter sprake bij de ontwikkeling en het onderhoud van kranen, en de innovatie van volledig elektrische kranen weten dit zelfs naar het volgende level te tillen.

Investeren in duurzame kranen
De aanschaf en het onderhoud van kranen in de industrie kunnen behoorlijk veel geld kosten. Naast de aanschafkosten van de kraan, heb je natuurlijk ook te maken met onderhoudskosten, net als de kosten voor het gebruik van de kranen. De volledige elektrische kranen kunnen hierin een besparende oplossing zijn als het op kostenefficiëntie en duurzaamheid aankomt. Door gebruik te maken van elektriciteit voor de aandrijving van de kranen wordt er niet alleen CO2 bespaard, er wordt ook elektriciteit opgewekt bij het gebruik van de kranen. Bij de negatieve bewegingen van de kraan wordt elektriciteit gegenereerd die meteen weer terug wordt geleverd aan het net. Hierdoor nemen de kosten voor de bediening van de kranen af. Doordat er zelfs al bij de ontwikkeling van deze kranen rekening wordt gehouden met de kosten op de lange termijn en de duurzaamheid, is het gelukt om de kranen niet alleen duurzamer te maken in het gebruik, maar ook bij de aanschaf. De materialen die gebruikt worden voor deze kranen, worden namelijk op een duurzame manier geproduceerd, en gaan daardoor meer dan 30 jaar mee.

3000 draaiuren – €0,- onderhoud
Door de duurzame manier van produceren, wordt er ook flink bespaard op onderhoud. De kraan Mteck 200 E die op een schip van Nederlands grootste baggeraar geplaatst is, heeft bijvoorbeeld na 3000 draaiuren nog steeds amper onderhoud nodig gehad. Dit zorgt voor een grote besparing bij de klant, aangezien zowel het onderhoud als de stilstand van een kraan geld kost. Door de kranen nagenoeg onderhoudsvrij te ontwikkelen, is hier een flinke kostenreductie ontstaan.

Dankzij de goede ervaringen die deze baggeraar met deze eerste kraan heeft, heeft dit bedrijf ook al een bestelling gedaan voor een tweede elektrische kraan, namelijk een Mteck 400 E. Deze zal worden geplaatst op een door LNG aangedreven baggerschip van de onderneming. Het grote nadeel van de inzet van een elektrische kraan op een LNG schip is dat er een vertraging ontstaat bij de directe vraag naar vermogen. Bij het gebruik van LNG generatoren ontstaat namelijk vaak een bewegingsvertraging van 7-8 seconden, kostbare tijd die ongewenst is voor  machinist en voor  de klant. Bij een kraan op een schip kan de energie die kranen opwekken bij negatieve bewegingen natuurlijk niet terug worden geleverd aan het net. In deze constructie is er dan ook gekozen voor een oplossing met batterijen, welke bij iedere negatieve hijsbeweging worden opgeladen.

Uitdagingen in de innovaties
Kranen bouwen op een innoverende manier gaat natuurlijk niet gepaard zonder uitdagingen. Om de kwaliteit van de kranen te bewaken, is het noodzakelijk dat er alleen gebruik gemaakt wordt van bewezen technieken. In een markt waarin je als bedrijf voorop wil lopen op het gebied van innovatie is dat lastig, je wil namelijk niet wachten totdat een techniek volledig bewezen is. Hierdoor ontstaat dan ook dat iedere bestelde kraan altijd net ietsje beter is dan de vorige afgeleverde. Een andere uitdaging in het zo duurzaam mogelijk ontwikkelen en inzetten van materieel, is dat standaard materieel vaak op lange termijn niet de beste oplossing is. Mteck heeft er bij de ontwikkelingen van haar kranen dan ook voor gekozen om alles op maat voor de klant te engineeren, waardoor de klant een kraan heeft die beter bij haar past en alleen daarom al langer mee zal gaan. Daarnaast is er gekozen voor extra zwaar uitgevoerde draaipunten op de gehele machine, waardoor een lagere wrijvingsweerstand en daarmee een langere levensduur ontstaat.

De grootste uitdaging zit hem echter in het onderhoud. Bij veel kranenontwikkelaars komt een groot deel van de omzet uit het onderhoud van deze kranen. Als er kranen ontwikkeld gaan worden die amper nog onderhoud nodig hebben en tevens een langere levensduur dan de standaard in de industrie, zal dus een groot deel van de omzet verloren raken. Mteck heeft echter de keuze gemaakt om hier toch voor te gaan, en is er van overtuigd dat de kranen zoveel waarde toevoegen voor hun klanten, dat zij al snel over zullen gaan tot de aanschaf van meerdere nieuwe kranen bij het bedrijf.

De toekomst van duurzame kranen
Elektrische kranen zijn de toekomst van de gehele industrie. Of het nu gaat om grote kranen op het land, of iets kleinere op schepen, er zijn flinke besparingen te behalen op de lange termijn dankzij deze innovaties. De verwachting is dan ook dat steeds meer ondernemingen in de bagger-, offshore en maritieme industrie de overstap gaan maken naar duurzamere kranen. Een volledige elektrische kraan die ook nog eens elektriciteit teruglevert aan het net is dan een logische keuze, zeker gezien de lage onderhoudskosten en de levensduur van deze kranen. Over de hele wereld worden er al investeringen gedaan in volledige elektrische kranen, en de verwachting is dat, zeker gezien de huidige focus op duurzaamheid, er nog vele elektrische kranen zullen volgen.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Sep 2018 >>
MTWTFSS
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >