Actieplan voor efficiëntere containerbinnenvaart

Nederlandse, Duitse en Zwitserse vertegenwoordigers van verladers, expediteurs, barge-operators, inland-terminals en containerterminal operators en reders hebben constructieve afspraken gemaakt over de efficiëntere afhandeling van de containerbinnenvaart in de logistieke keten van en naar Rotterdam.

Alle betrokkenen kwamen op uitnodiging van het Havenbedrijf Rotterdam vrijdag 8 september voor het eerst samen in Rotterdam om de verschillende signalen van de laatste maanden over oplopende wachttijden te bespreken. In de haven van Rotterdam worden jaarlijks ruim 12 miljoen eenheden containers overgeslagen, waarvan er circa 3 miljoen per binnenvaartschip worden aan- en afgevoerd.

Op verschillende deelterreinen werken de partijen in werkgroepen de komende tijd verder aan mogelijke oplossingen voor de knelpunten die gezamenlijk op een rij zijn gezet, waarvan een deel werkt aan oplossingen op de korte termijn en anderen analyseren de hele supply chain.

Havenbedrijf Rotterdam stelt 3 miljoen euro beschikbaar
Het Havenbedrijf Rotterdam heeft toegezegd de verdere uitwerking van deze plannen te faciliteren met vervolgoverleg. Tevens stelt het Havenbedrijf maximaal 3 miljoen euro beschikbaar ter financiering van initiatieven uit de markt die op korte termijn een bijdrage kunnen leveren.

Actie van het Havenbedrijf
Het Havenbedrijf werkt aan een verbinding tussen de containerterminals op de Maasvlakte waardoor containers eenvoudig uit te wisselen zijn. Ook werkt het Havenbedrijf aan digitale oplossingen voor beter inzicht in de beschikbaarheid van binnenvaartcapaciteit en de mogelijkheid om nog beter lading en capaciteit op elkaar af te stemmen.