Consortium Sassevaart gaat Nieuwe Sluis Terneuzen bouwen

Na een intensief aanbestedingstraject heeft de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie de opdracht voor de aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen definitief aan het consortium Sassevaart gegund. Vanaf 2022 kunnen dan grotere schepen door de Nieuwe Sluis varen naar de havens van Gent en Terneuzen (Zeeland Seaports).

Het consortium Sassevaart wordt gevormd door BAM (de Nederlandse en Belgische zusterondernemingen BAM Infra en BAM Contractors), DEME (DEME Infra Marine Contractors en Dredging International) en de Belgische bouwonderneming Algemene Aannemingen Van Laere.

Het Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports zijn erg opgetogen dat de gunning van de bouw van de sluis een feit is. Daan Schalck, CEO Havenbedrijf Gent: “Beide havenbedrijven kijken uit naar de start van de werken. Een sluis die grotere zeeschepen kan schutten, is immers van groot belang voor de verdere ontwikkeling van beide havens en de bedrijven die er zijn gevestigd”.

“Nog van groot belang is dat de Middensluis, waar de Nieuwe Sluis wordt gebouwd, nog vier jaar ter beschikking is en pas het laatste jaar niet meer bruikbaar is. Zo kan het scheepvaartverkeer naar en van onze bedrijven optimaal gebruik blijven maken van het sluizencomplex”, zegt Jan Lagasse, CEO Zeeland Seaports.

Hoge kwaliteit, direct functioneel en lage onderhoudskosten
De Nieuwe Sluis wordt van hoge kwaliteit, direct functioneel en met lage onderhoudskosten. Sassevaart kiest bij de bouw van de Nieuwe Sluis voor bewezen technieken en bouwt de sluis binnen een diepe waterdichte afscheiding tot ver onder de Boomse klei. Ze voorkomen hiermee omgevingsschade. Doordat de aannemer waar mogelijk diepwanden toepast, moet er minder geheid worden en is er dus minder geluidsoverlast. Een opvallend punt van het plan van Sassevaart is dat de Middensluis aanzienlijk langer open blijft, namelijk tot medio 2021. Dit is mogelijk door de aanleg van een tijdelijk doorvaartkanaal. Hierdoor kan het scheepvaartverkeer langer dan verwacht gebruik blijven maken van 3 sluizen.

Waarom een nieuwe sluis?
De havengebieden Gent en Terneuzen zijn van groot economisch belang. Het sluizencomplex in Terneuzen vormt de toegang tot deze havens gelegen aan het Kanaal Gent-Terneuzen en is een cruciale schakel in de Seine-Schelde verbinding. Onderzoek naar de maritieme toegang van de Kanaalzone heeft aangetoond dat voor de binnenvaart een capaciteitsprobleem dreigt en voor zeeschepen problemen te verwachten zijn omtrent afmetingen, beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de doorvaart. De Nieuwe Sluis gaat zorgen voor een betere toegang en vlottere doorstroming vanaf de Westerschelde naar het Kanaal Gent-Terneuzen en verder. Ook kan de Nieuwe Sluis zorgen voor nieuwe economische activiteiten in zowel de Zeeuws-Vlaamse als de Vlaamse regio en is goed voor de werkgelegenheid.

Kosten Nieuwe Sluis Terneuzen
De aanleg van de sluis inclusief voorbereidingskosten en begeleiding en ook het infrastructureel beheer en onderhoud van de eerste 2 jaar kost naar verwachting 934 miljoen euro (inclusief BTW). Nederland betaalt, conform het verdrag tussen Nederland en Vlaanderen voor de aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen, ruim 190 miljoen euro, inclusief een regionale bijdrage. Vlaanderen draagt conform het verdrag de overige kosten. De Haven van Gent draagt bij in het Vlaamse aandeel van de kosten. Uit de Europese CEF-fondsen wordt ruim 48 miljoen euro bijgedragen.