Laatste trein over oude Botlekbrug

Fotograaf Marius van den Ouden was als adviseur 15 jaar betrokken bij de ontmanteling van de Botlekbrug.

Na 62 jaar rijdt zaterdag 26 augustus de laatste trein over de oude Botlekbrug, zo meldt Port of Rotterdam. Zodra het spoor buiten dienst is, starten Prorail en Rijkswaterstaat met de aanleg van een nieuwe spoorverbinding en een verbinding voor voetgangers en (brom)fietsers over de nieuwe Botlekbrug. De oude brug wordt gesloopt. Naar verwachting zijn de bouw van de nieuwe Botlekbrug en de sloop van de oude brug eind 2018 gereed.

Fotograaf Marius van den Ouden was als adviseur 15 jaar betrokken bij de ontmanteling van de Botlekbrug: “In de 4,5 jaar dat ik brugwachter was, heb ik deze brug helaas niet leren bedienen. Iedere keer als ik hier kwam, vond ik het fascinerend hoe dynamisch het werk hier was en wat een prachtige locatie om te werken. Als zoon van een binnenschipper kruipt natuurlijk het bloed waar het niet gaan kan.”

De nieuwe Botlekbrug is 14 meter hoog. Dat is 6 meter hoger dan de oude brug. Ook beschikt hij over 2 doorvaartopeningen van ruim 87 meter breed. Hierdoor hoeft hij minder vaak open: van 50 naar 20 openingen per dag. Na de sloop van de oude brug kunnen schepen de brug aan beide kanten passeren. Goed nieuws voor de scheepvaart én voor het weg- en treinverkeer. De nieuwe brug kan meer weg- en treinverkeer aan dan de oude brug.

Hinder voor de scheepvaart
Schepen kunnen te maken krijgen met een geplande afsluiting voor de werkzaamheden. Dit gebeurt bijvoorbeeld van zaterdag 7 tot en met maandag 9 oktober. Het is de bedoeling om dan het val(brugdek) en de torens en daaraan gekoppelde brugdelen te verwijderen.

Schepen lager dan 14 meter kunnen in de meeste gevallen onder de dichte brug doorvaren. Er wordt zoveel mogelijk bij één van de 2 hefdelen van de nieuwe Botlekbrug gewerkt zodat het andere deel beschikbaar is voor de scheepvaart .

Historisch perspectief
De eerste Botlekbrug werd in 1955 geopend door burgemeester Van Walsum om het eiland Voorne Putten beter te ontsluiten. De brug over de Oude Maas was van wezenlijk belang om de Rotterdamse haven uit te breiden. Op het eiland Rozenbrug kwam een laag van 5 meter zand te liggen, Cornelis Verolme opende zijn scheepswerf en Dow Chemical het eerste bedrijf.

Binnen 15 jaar nam het verkeer van en naar de Botlek zo snel toe dat de brug het niet meer aankon, net zo min als de kruispunten in de buurt. Met elk nieuw bedrijf kwam er meer verkeer. In 1967 werd de Ruit van Rotterdam uitgebreid met de Beneluxtunnel – toen nog als toltunnel – die de verkeersstroom nog eens intensiveerde. Toen ontstond het plan voor een Botlektunnel. Op 2 april 1980 werd de nieuwe tunnel in gebruik genomen. De karakteristieke brug bleef echter bestaan voor de spoorlijn en het vervoer van gevaarlijke stoffen totdat in 2006 minister Karla Peijs de Botlekspoortunnel opende. De brug maakt onderdeel uit van de Betuwelijn. Twee jaar geleden opende Rijkswaterstaat de nieuwe Botlekbrug en werd de oude stalen brug overbodig. De eerste week van oktober wordt hij ontmanteld en naar de slopers van Jansen Recycling Group in Vlaardingen gebracht. (Bron: https://www.rijnmond.nl/nieuws/133121/De-noodzaak-van-de-Botlekbrug)

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Jul 2018 >>
MTWTFSS
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Gentse Feesten met gratis rondvaarten

North Sea Port organiseert ook dit jaar tijdens de Gentse Feesten haar traditionele rondvaarten in het havengebied van Gent. Van zaterdag 14 tot en met zondag 22 juli 2017 vaart het havenjacht ‘Jacob van Artevelde’ maar liefst drie keer per dag het havengebied in. In totaal kunnen 2.500 passagiers vanop het water het havengebied van binnenuit beleven. De rondvaarten zijn helemaal gratis, maar vooraf inschrijven is wel verplicht.

Vertrek aan de Rigakaai
De ‘Jacob van Artevelde’ vertrekt vanaf de Rigakaai (tegenover ‘Weba’ en ‘Decathlon’) in het Gentse havengebied. Er zijn drie afvaarten per dag: om 10.30 uur, om 13.30 uur en om 16 uur. De trip duurt anderhalf uur. Tijdens de rondvaart geeft een gids uitleg over de haven en over wat er op de kaaien en het water te zien is. Per rondvaart kunnen er 90 passagiers aan boord. In totaal zullen zo bijna 2.500 passagiers het havengebied ontdekken.

Wel even inschrijven
Kijk op www.northseaport.com/rondvaarten voor meer informatie en reserveringen.

read more >

Offshore Energy Exhibition & Conference in RAI Amsterdam

Op 22, 23 en 24 oktober wordt het Offshore Energy Exhibition & Conference (OEEC) gehouden in RAI Amsterdam. Dit is Europa’s meest toonaangevende evenement voor de offshore energy sector. Het is uniek dat partijen die zich bezighouden met olie & gas, offshore wind en marine energy elkaar op één plek ontmoeten. De offshore energy sector is in transitie en OEEC biedt professionals de ideale plek om te netwerken, en na te denken over de toekomst van energiewinning op zee.

Offshore Energy Exhibition & Conference richt zich op technische, operationele en commerciële uitdagingen die gepaard gaan met de groei van de sector. Het driedaagse evenement biedt een platform waar naar schatting 570+ supply chain organisaties hun producten en services zullen tonen. Daarnaast is er gelijktijdig een conferentie dat belangrijke onderwerpen en oplossingen voor de offshore community behandelt.

Kijk voor meer informatie op www.offshore-energy.biz

read more >

EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder

Van 9 tot en met 11 november wordt de 3e editie van de EOC-Traditionele Schepen Beurs gehouden in Gebouw 66 van het Willemsoordcomplex in Den Helder. Dit jaar staat de beurs in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen. De smaakmakers op dit evenement zijn SummerLabb en Sustainable Sailing/Substainable Boats (S-boats).

SummerLabb, een initiatief van programmamaker Jan Douwe Kroeske, is een platform dat innovatie en wetenschap naar breder publiek brengt. Jan Douwe Kroeske vult aan: “Ik heb een bijzondere band met Den Helder door mijn werk voor Jules Unlimited en de samenwerking die wij hadden in 2016 met SAIL Den Helder. Het is heerlijk om in de Kop van Noord-Holland, in de buurt van de marine en scheepvaart, te mogen werken en te praten over duurzaamheid en innovatie.”

Duurzaam varen en verbouwen
“Daarnaast sluit de deelname van SummerLabb naadloos aan bij de beurspresentatie van Jorrit Jouwsma. Met zijn Sustainable Sailing/Sustainable Boats (S-boats) kan hij laten zien wat de oplossingen zijn voor duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen,” aldus Jet Sluik, beursmanager. “Ook oudere schepen met een traditioneel uiterlijk kunnen op een duurzamere manier worden ingezet. Dit jaar hebben we al verschillende aanmeldingen die tijdens de beurs duurzame mogelijkheden willen tonen, zo ook Ruys Scheepstimmerwerken met elektrisch varen en Econoord met warmtepompen.”

EOC hoofdsponsor
Hoofdsponsor van de Traditionele Schepen Beurs is maritiem verzekeraar EOC. De prijs van een toegangskaartje bedraagt bij een boeking via onze website 9 euro per persoon. Met dit kaartje heeft de bezoeker ook gratis toegang tot het Marinemuseum, het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en het lichtschip Texel. Bezoekers kunnen in de directe omgeving van Gebouw 66 gratis parkeren.

read more >