Interview: ‘De stank was tot in De Koog te ruiken’

Zondag is een dode vinvis van zo’n 18 meter aangespoeld op het strand van Texel. Een hele klus om zo’n dier weg te halen. Hans van Ek van Rijkswaterstaat vertelt hoe dat in zijn werk gaat.

Het opruimen van verontreiniging uit de Noordzee, of van dode dieren, valt niet altijd onder de verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat. De grens ligt op 5 m3. ‘Bij dit formaat dier was het natuurlijk snel bepaald dat het meer dan 5 kuub betrof’, zegt Van Ek. Hij heeft als Officier van Dienst (OVD) de taak om de operatie in goede banen te leiden.

Het dier was tot in De Koog te ruiken
Van Ek: ‘Na de melding spraken we met de burgemeester van Texel, die het kadaver zo snel mogelijk weg wilde hebben. De stank verspreidt zich door de wind over een aantal kilometer en was tot in De Koog goed te ruiken. Rijkswaterstaat zette daarom in op een directe ruiming.’

Vinvis naar Ecomare
Al snel toonde natuurcentrum Ecomare interesse in het skelet om dit tentoon te stellen. ‘Dat betekende een dag vertraging en dus moesten we opnieuw overleggen met de burgemeester. Die werkte graag mee.’

Rijkswaterstaat stelde vervolgens zondagmiddag in samenwerking met Ecomare en de gemeente een plan van aanpak op. ‘Hierin legden we alle afspraken vast met partijen als Ecomare en de aannemer. Ecomare snijdt het karkas vrij en de aannemer voert de vleesresten direct af. Zo voorkomen we dat de zee weer resten meeneemt’, legt Van Ek uit. ‘Destructiebedrijf Rendac verbrandt die resten. Wanneer alles is afgevoerd, maken we het strand weer helemaal schoon.’

Aanvaring in Straat van Gibraltar
Maar hoe komt zo’n kadaver eigenlijk op het strand van Texel terecht? Van Ek: ‘Specialisten denken dat de vinvis is aangevaren bij de Straat van Gibraltar. Bij die aanvaring heeft het dier een gebroken rug opgelopen en was daardoor waarschijnlijk op slag dood. Mogelijk is het dier een aantal dagen meegevaren op de boeg van een schip, en is het dier daarna losgekomen en dobberde het kadaver rond.’

Vissers hadden de vinvis al gesignaleerd
De lucht in het lijf maakt dat het dier niet meteen zinkt. ‘Er was 10 dagen geleden al melding gemaakt door vissers die de vinvis hadden gesignaleerd. Vanaf dan is het vooral afwachten wat de wind en het getij doen.’

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Jan 2018 >>
MTWTFSS
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →