Ontwerpen in Virtual Reality

Foto: DEKC Maritime


One-stop shop voor engineeringkennis

Door DEKC Maritime

Met de huidige ontwikkelingen in technologie, is het niet verrassend dat de volledige zintuiglijke ervaring die ‘Virtual Reality’ heet, zo’n invloed op ons leven heeft. Dit spannende stukje technologie is niet slechts een werktuig meer om online gamers of consumenten te boeien, maar biedt inmiddels ook mogelijkheden om het ontwerp- en constructieproces van schepen te beïnvloeden en verbeteren. Stel je eens voor: een one-stop shop voor maritieme engineering waar alle disciplines beschikbaar zijn en je in staat stelt om echt (inter)actief deel te nemen in dit proces. Dat zou toch een utopie zijn voor de meeste scheepseigenaren.

“Onze uitdaging is om het stereotype beeld van de scheepsbouwindustrie als een traditioneel ambacht te verbreken”, verklaart Cor Lettenga, Managing Director van DEKC Maritime BV. “Door gebruik te maken van de gemakkelijk toegankelijke platformsen die worden toegepast bij moderne spelcomputers, hebben wij een manier gevonden om onze brede kennis eenvoudiger beschikbaar te stellen voor de scheepbouw- en de scheepvaartmarkt. Door tijdens het ontwerp proces complete 3D-engineerings modellen naar een computerspelplatform te converteren, kunnen klanten letterlijk door hun toekomstige schip lopen en de functionaliteit van het ontwerp ervaren. Hiervoor hebben ze geen high-end computers, speciale ontwerpsoftware of viewers nodig – een goede computer in combinatie met een VR-headset volstaat!

Evolutie in naam en kennis
Na in 1972 opgericht te zijn als een geïntegreerde detail-engineeringafdeling van CIG Centraal Staal Groningen, werd in oktober 1990 dit semi-onafhankelijke ingenieursbureau als echt onafhankelijke afsplitsing “ECG” geregistreerd. Na een aantal naamwijzigingen (Vuyk Groningen en CIG MT) werd in juli 2017 uiteindelijk voor de naam DEKC (Design Engineering Knowledge Center) Maritime gekozen.
Cor: “De laatste naamwijziging is het gevolg van de recentelijke wisseling van bedrijfseigenaar. Door deze wending kregen we de kans om ons onafhankelijker te presenteren en ons dienstenpakket uit te breiden. Hierdoor werd het mogelijk een one-stop shop ervaring op het gebied van maritieme ontwerp en engineering aan te bieden welke uniek is in Nederland. Het bedrijf is gebaseerd op vier pijlers – Naval Architecture, Structural Design, Detail Engineering en Mechanical Engineering – waarmee we een compleet pakket aan design, engineering en operationele ondersteuningsdiensten kunnen leveren. Onze visie is om met stabiliteit en kwaliteit, sterke klantenrelaties op te bouwen, waarbij we voorlopig geen aanzienlijke groeistrategie voor ogen hebben.”

In de behoeften van de industrie voorzien
“Door onze klanten dit uitgebalanceerde one-stop shop concept aan te bieden, kunnen zij kiezen uit een breed scala van maritieme ingenieursdiensten, die zelfs operationele ondersteuning omvat voor schepen of offshore-vaartuigen / -units die al in gebruik zijn”, legt Cor Lettenga uit. “Dat is waar rederijen, scheepvaartexploitanten en scheepseigenaren naar op zoek zijn. Het hebben van een betrouwbare partner, die handige en efficiënte diensten biedt, heeft voor de klanten het voordeel dat zij veel tijd en moeite besparen en niet verschillende aanbieders hoeven te zoeken voor elk maritieme vraagstuk. Het geeft ook een hoge mate van flexibiliteit als ze hun eigen deskundige externe co-engineer op afroep ter beschikking hebben, terwijl ze daarnaast niet in uitbreiding van hun eigen bedrijfsmiddelen hoeven te investeren. Alle relevante werkzaamheden en technische disciplines, inclusief programmabeheer, planning en werkvoorbereiding, worden volledig geïntegreerd en gecoördineerd door DEKC. Het bijkomende voordeel is dat men slechts één contactpersoon/-punt heeft en het volledige engineeringsproces, met alle bijbehorende communicatie, hun uit de hand wordt genomen. Er zijn ook grote besparingen te behalen door te investeren in een totaalpakket bij één leverancier. Kortom: volledige ontzorging.”

Ervaar de ontwerpfunctionaliteit
Cor vat zijn relaas samen: “De ontwikkelingen op het gebeid van Virtual Reality volgen elkaar in rap tempo op en binnen vijf tot tien jaar zal het een integraal onderdeel van het leven zijn. We zien deze ontwikkelingen nu al in de consumentenmarkten, onder anderen bij keukenleveranciers en autohandelaren. In het hedendaagse winkelpatroon willen mensen in een waarheidsgetrouwe 3D keukenopstelling rondlopen en een interactieve wisselwerking met objecten hebben; zo ook is het bij het kopen van een auto heel gebruikelijk om een car configurator te gebruiken. Deze zelfde technologieën zouden algemeen beschikbaar moeten komen in de dagelijkse scheepsbouwpraktijk en we zijn er dan ook trots op dat we deze moderne technologieën kunnen combineren met de vaardigheden en vakmanschap van 45 jaar scheepsbouwervaring.

Virtual Reality engineering omvat 3D-modelleringsinstrumenten en visualisatietechnieken als onderdeel van het ontwerpproces. Dit maakt het voor de klant mogelijk om hun project 1-op-1 in 3D te volgen en een beter inzicht te krijgen in de werking van het eindproduct. Tevens geeft het, eerder in het traject, meer mogelijkheden om eventuele gebreken of potentiële risico’s te elimineren, voordat het daadwerkelijke bouwproces begint. Met regelmatige beoordelingsmomenten, in verschillende fasen van het engineeringstraject, kan beter worden gekeken naar potentiele fouten, zwakke punten in constructies en andere ontwerpuitdagingen. Tevens kan Virtual Reality de gehele levenscyclus van het schip/product ondersteunen, te denken is aan opleiding en instructie in VR, onderhoud met behulp van augmented reality, beoordelen van verbouw/mobilisatie mogelijkheden en een hulpmiddel voor autonomous shipping.


De Industry Contribution is een onderdeel waarin maritieme bedrijven hun projectavonturen of analyses delen. Dit artikel is geproduceerd door DEKC Maritime en reflecteert niet noodzakelijk de mening van MaritiemNieuws. Er is geen redacteur betrokken in de ontwikkeling van dit artikel. Voor vragen kunt u contact opnemen met sm@navingo.com.

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Nov 2018 >>
MTWTFSS
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2

Maritime Week 2018

Tijdens de jaarlijkse Maritime Week van 10 tot en met 17 november organiseert de sector evenementen voor professionals en studenten. Daarnaast zijn er vele leuke activiteiten voor de hele familie. De officiële opening van de week is de open dag van MARIN (Maritime Research Institute Netherlands) op 10 november. Een dag eerder vindt daar voor genodigden een pre-opening plaats waar staatssecretarissen Barbara Visser en Mona Keijzer het 10.000ste scheepsmodel zullen onthullen. Ander hoogtepunt van de Maritime Week is het Maritime Awards Gala.

Alle activiteiten zijn te volgen op de website van de Maritime Week: maritimebyholland.nl/home/maritieme-evenementen/maritime-week/

De Maritime Week focust van 10 tot 17 november op carrièrekansen, innovaties en de duurzaamheidsambities van de maritieme sector. Op vrijdag 9 november begint al een aantal activiteiten, zoals een traditionele schepenbeurs en het Symposium 25-jarig jubileum Maritiem Simulator Trainingscentrum op Terschelling. Ook gaat op 9 november de twee-daagse Shipathon van start. Dit is de maritieme versie van een ‘hackathon’: een uitgebreide brainstorm van young professionals die samen nadenken over uitdagingen in de zeescheepvaart en scheepsbouw.

Open dag MARIN
De open dag bij MARIN (Maritiem Research Instituut Nederland) in Wageningen is een uitje voor de hele familie. MARIN toont een toekomst van autonoom en emissieloos varende schepen, drijvende eilanden en windmolens, zonnecelcentrales en zeewierboerderijen op zee. Kinderen kunnen er zelf varen en een kapiteinsdiploma halen.

Prestigieuze awards
Op het Maritime Awards Gala van maandag 12 november viert de complete top van de Nederlandse maritieme sector de belangrijkste nieuwe ontwikkelingen in het vak. Vijf prestigieuze prijzen worden uitgereikt: de Maritime Designer Award, de Maritime Innovation Award, de Maritime Award KNVTS Schip van het Jaar, de Maritime KVNR Shipping Award en de Maritime RNLN Van Hengel-Spengler Award. De presentatie van het gala is in handen van Jort Kelder.

METSTRADE
De METSTRADE in de RAI in Amsterdam is ‘s werelds grootste vakbeurs voor uitrustingen materialen en systemen voor de pleziervaart. De drie paviljoens zijn toegspitst op specifieke segmenten: het SuperYacht Pavilion (SYP), het Marina & Yard Pavilion (MYP) en het Construction Material Pavilion (CMP). Ook worden er symposia gehouden. Voor leden van HISWA (Nederlandse Vereniging voor Handel en Industrie op het gebied van Scheepsbouw en Watersport) zijn het 50 Years HISWA Symposium, het Holland Get Connected Event en het HISWA Jachthavensymposium zeer interessant.

Maritieme open dagen
Opleider STC Group organiseert in de week twee open dagen en opent tevens het nieuwe Skillslab Maritiem, een hypermoderne praktijkruimte waar studenten kunnen experimenteren, ontwerpen en scheepsmodellen en prototypes kunnen testen. Ook de Maritieme Academie in Harlingen zet tijdens de Maritime Week haar deuren open en organiseert een doe-middag voor kinderen van groep 7 en 8.

Maritime Innovation Experience
Tijdens de Maritime Innovation Experience kunnen studenten kennismaken met de nieuwste uitvindingen en technieken van de sector. Onder andere Damen Shipyards, Feadship, Royal IHC, VAF Instruments en Cummins Holland presenteren op de beursvloer van de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht hun nieuwste innovaties. Binnenvaartvlogger Liana Engibarjan en Basjan Faber (Managing Director C-job) zijn achtergrondsprekers.

YMR’s
Natuurlijk ontbreken ook de jongerenambassadeurs (YMR’s) van Nederland Maritiem Land niet tijdens de Maritime Week. Ze geven bijvoorbeeld een gastles op basisschool De Pieterbas in Capelle aan den IJssel en leren de kinderen alles over beroepen in de maritieme sector. De leerlingen van groep 7 en 8 mogen zelf een bootje bouwen om mee naar huis te nemen. De YMR’s zijn ook betrokken bij het McPort Event in het EIC-gebouw in Rozenburg. Leerlingen uit de bovenbouw van vmbo/havo/vwo uit de regio Rotterdam-Rijnmond bezoeken dan de Rotterdamse haven om zich te oriënteren op een vervolgopleiding, (snuffel) stage of hun toekomstige beroep.

Musea
Twee musea hebben zich aangesloten bij de Maritime Week. In het Maritiem Museum in Rotterdam kunnen bezoekers in de Offshore Experience zelf ervaren hoe energie opgewekt wordt op zee. Bezoekers kunnen in Het Scheepsvaartmuseum in Amsterdam genieten van de tentoonstelling ms Oranje / Koers gewijzigd in Het Scheepsvaartmuseum.

Alle activiteiten zijn te volgen op de website van de Maritime Week: maritimebyholland.nl/home/maritieme-evenementen/maritime-week

read more >

Rondvaart met Sinterklaas

Stap zondag 25 november met het hele gezin aan aan boord van de FutureLand Ferry voor een dolle boottocht door de Rotterdamse haven met Sinterklaas en zijn Pieten. Na de vaartocht kunnen de kinderen samen met de Pieten, onder begeleiding van Joanna Smolarz (Kunstatelier het Kruithuis), een mooie pietenmuts maken en een coole glitter tattoo laten zetten.

Programma
13.40 uur Opwachten Sinterklaas en Pieten bij FutureLand
13.50 uur Aankomst Sinterklaas en Pieten
14.00 uur Rondvaart met Sinterklaas en Pieten
15.30 uur Sinterklaas en Pieten bezoeken FutureLand
16.30 uur Uitzwaaien Sinterklaas en Pieten
Voor alle kinderen heeft de Sint een leuk presentje!

Knutselworkshop
Het knutselen van de pietenmuts en het zetten van een glitter tattoo kan tussen 11.00 en 16.00 uur. De kosten zijn € 2,50 per persoon. Materiaal en begeleiding zijn inbegrepen.

Praktische informatie & reserveren
Voor deze Sinterklaasvaartocht geldt een speciaal tarief: alle passagiers, groot en klein, varen mee voor slechts € 7,95. Kinderen tot 3 jaar mogen gratis mee aan boord. In het reserveringsysteem vind je deze bijzondere vaartocht met Sinterklaas na de keuze voor de boot en de selectie van 25 november. Je reservering is pas definitief na de laatste stap. Ga naar express.futureland.nl om te reserveren.

read more >