Hoofdpodium van Pukkelpop vervoerd via binnenvaart

Pukkelpop en De Vlaamse Waterweg nv werken voor het 3e jaar samen in een logistieke samenwerking. Na backstagemateriaal in 2015 en containers in 2016 komt dit jaar ook het hoofdpodium over de waterweg naar de festivalweide.

Na geslaagde transporten via het water in 2015 en 2016 pakken Pukkelpop en De Vlaamse Waterweg nv opnieuw uit. Dit jaar krijgt het hoofdpodium de waterdoop. In Leuven zijn de podiumelementen van het hoofdpodium op een schip gehesen en vertrokken naar naar Herent om daar 8 x 40 voet containers op te laden richting Antwerpen. Na het lossen van deze containers in Antwerpen werden 8 nieuwe High Cube containers meegenomen met bestemming Haven Genk.

“Dankzij de multimodale voordelen slaan we voor de editie van 2017 opnieuw de handen in elkaar met de binnenvaart”, aldus Pukkelpop-organisator Chokri Mahassine.
De Vlaamse Waterweg wil bedrijven bewustmaken en overtuigen van de voordelen en vaak nog ongekende mogelijkheden van de waterwegen. In 2015 was er de promotie van innovatieve concepten voor palletvoer met het vervoer van backstagemateriaal en in 2016 ging dat materiaal in decoratieve containers ook via het water. Met het transport van dit jaar worden de mogelijkheden van de traditionele binnenvaart met kleinere schepen en gecombineerd vervoer onder de aandacht gebracht.

Het geladen schip ‘Kemp 2’ van Patrick Van Stappen vertrok bij de firma Celis in Leuven naar Haven Genk. Move Intermodal stond in voor de organisatie van het transport tussen de kade en Pukkelpop. De laatste etappe, op de festivalweide, is voor Stageco.

“Combimobiliteit is de toekomst”
Luc Driessen, ceo van Move Intermodal: “Combimobiliteit is de toekomst. Een initiatief zoals dit, op beperkte schaal, levert een gigantisch potentieel aan informatie op vanuit het ‘modal shift’-perspectief, waarbij voor- en natraject met vrachtwagen worden gecombineerd met vervoer over afstand via het water.”

Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg nv: “We stellen met genoegen vast dat er alsmaar meer vervoer via het water gaat. Bij de realisatie van bouwprojecten in steden kiest men bijvoorbeeld steeds vaker bewust voor de aanvoer van materialen via het water om zo de verkeershinder te minimaliseren.”

Binnenvaart neemt toe
In de eerste helft van 2017 nam het totale vervoerde tonnage op de Vlaamse waterwegen toe met 6,5 % t.o.v. 2016. Het containervervoer steeg zelfs met 8,7% tot meer dan 400.000 vervoerde 20 feet containers in het 1e kwartaal van 2017.

Duurzaam vervoer en naamsbekendheid
“Met dit initiatief willen we iedereen bewust maken van de mogelijkheden van transport over het water en vragen we ondernemers om aandacht te hebben voor de blauwe watersnelweg in hun achtertuin die een uitstekend alternatief biedt voor het wegtransport”, stellen de initiatiefnemers. Bovendien is het naast een oefening in duurzaam vervoer ook een gezamenlijke investering van Pukkelpop en De Vlaamse Waterweg nv in de faam en internationale allure van België als festivalland.