Twee grotere RoRo schepen voor Stena Line

Stena Line vergroot haar vrachtcapaciteit op de Rotterdam – Harwich route. In januari 2018 loopt het chartercontract voor de 2 RoRo schepen, ‘Capucine’ en ‘Severine’ af en worden zij vervangen door ‘MV Misada’ en ‘MV Misina’.  De totale vrachtcapaciteit op deze route neemt daarmee ongeveer 20% toe. 

De verandering valt samen met de verwachte afronding van een 2e ligplaats in Europoort. De 2e ligplaats is onderdeel van een belangrijk investeringsprogramma in de haven zodat Europoort zich ontwikkelt tot een sterke multifunctionele ‘vrachthub’. De uitbreiding is ook gekoppeld aan de ontwikkeling van Europoort als een belangrijk verbindingspunt van vracht over het spoor naar en vanuit het Verenigd Koninkrijk.

Annika Hult, Trade Director bij Stena Line North Sea: “We hebben de afgelopen jaren een sterke groei in de vervoersmarkt naar het Verenigd Koninkrijk gezien en we hebben momenteel een zeer hoge bezettingsgraad op deze route. Dit wordt verder aangevuld door vrachtvolumes die per trein in Europoort aankomen. De huidige spoorverbindingen tussen Poznan, Polen en Europoort, die eerder dit jaar van eigenaar zijn veranderd, lopen zeer goed. Wij geloven dat deze combinatie van spoor- en RoRo-transport in de toekomst alleen maar zal toenemen.”

Nieuw contract heeft gevolgen voor personeel van Stena Line 
“De nieuwe schepen worden gecharterd op basis van een time-charter contract en zullen daardoor volledig bemand zijn. Helaas heeft dit gevolgen voor ons personeel op de huidige schepen. Als bedrijf willen we zo veel als redelijk mogelijk ontslagen voorkomen en bekijken we alle beschikbare opties, waaronder herverdeling naar andere schepen binnen Stena Line”
, vervolgt ze.